Hoppa till innehållet

Fundedbyme köper finansiellt konsultbolag – siktar på börsnotering i år

Crowdfundingsajten Fundedbyme köper det finansiella konsultbolaget ​Laika Consulting. Köpeskillingen uppges vara cirka 30 Mkr i aktier och fler köp kan bli aktuella inför den planerade börsnoteringen senare i år.

Fundedbymes marknadschef Michaela A Berglund samt vd:n och medgrundaren Daniel Daboczy.
Fundedbymes marknadschef Michaela A Berglund samt vd:n och medgrundaren Daniel Daboczy.

​Laika Consulting hjälper företag med tjänster inom finansiell kommunikation, investerarrellationer och aktieemissioner. Hur mycket Fundedbyme betalar för bolaget är inte offentligt. Men enligt uppgift till Di Digital består den av en mindre andel kontanter och aktier värda drygt 30 Mkr. Det motsvarar cirka 15-20 procent av bolagets värde.  

”Det här är vårt första förvärv i Sverige och det är strategiskt väldigt viktigt för oss. Vi är duktiga på att aktivera ambassadörer och bygga ett community kring olika crowdfundingkampanjer. Nu breddar vi vår kompetens till att inkludera investerarrelationer och noteringar”, säger Michaela A Berglund. 

Fundedbymes vd Daniel Daboczy utesluter inte fler förvärv framöver. 

”Vi tittar ju på en börsnotering och då är det viktigt att visa att vi kan växa genom att konsolidera marknaden”, säger han. 

Affären ska röstas igenom under en extrastämma under onsdagen. 

”Då ska vi även be delägarna om mandat att notera bolaget på NGM-börsen senare i år”, säger vd Daniel Daboczy.

Enligt Fundedbyme innebär köpet av Laika Consulting att bolaget dubblar sitt investerarnätverk till nära 250 000 medlemmar. 

I samband med affären avgår Laikas medgrundare Ingmar Rentzhog som vd. Han blir kvar på deltid och ska fortsätta arbeta med strategiska kundprojekt samt sitta i Fundedbymes styrelse.

“Laika var ett av de första bolagen i Sverige som arbetade med crowdfunding när vi etablerade oss 2004. Vår kunskap om noterade bolag, tillsammans med Fundedbymes internationella och digitala närvaro, kan skapa nya möjligheter för tillväxt”, säger han.

Laikas vice vd Tobias Berglund tar över som vd för Laika och vice vd för Fundedbyme.

Fundedbyme (NTL) grundades 2011 av Arno Smit och dess vd Daniel Daboczy. Grundarna är fortfarande största ägare, men i övrigt är ägarbilden mycket spridd då finansieringen skett via den egna plattformen.

”De mest aktiva delägarna är nog vår ordförande Johan Jörgensen och investmentgruppen Link2ventures från Singapore. Men vi har även haft många rådgivare under åren som Sprayveteranen Per Bystedt, Klarnas första ordförande Peter Sjunnesson, Spotifyveteranen Mengmeng Du och Mr Green-grundaren Micke Pawlo, som satt i vår styrelse i några år”, säger vd Daniel Daboczy. 

Fundedbyme har vuxit snabbt de senaste åren. Men än så länge är man en liten aktör som brottas med stora förluster. Under 2017 växte omsättningen med 35 procent till knappt 6,3 miljoner kronor. Förlusten halverades samtidigt till 5,4 Mkr, mot året dessförinnan, enligt preliminära siffror från bolagets vd.

Laikas omsättning är betydligt högre: 32 Mkr under 2017, med en vinst på 3,1 Mkr. Men tillväxten har varit relativt platt de senaste tre åren.

Laikas Ingmar Rentzhog skakar hand med Fundedbymes vd Daniel Daboczy efter affären undertecknats.
Laikas Ingmar Rentzhog skakar hand med Fundedbymes vd Daniel Daboczy efter affären undertecknats.

Fundedbyme räknar med att omsätta runt 40 miljoner under det första gemensamma verksamhetsåret med Laika Consulting. 

Sedan starten har Fundedbyme hjälpt mer än 470 bolag från mer än 25 länder ta in över 500 miljoner kronor i gräsrotsfinansiering. Bolaget har samägda partnerbolag i Dubai, Finland, Malaysia, Polen och Singapore.

Laika Consulting grundades 2004 av ett gäng unga avhoppare från Carnegie. De uppges ha hjälpt kunder ta in drygt 5 miljarder kronor i emissioner under åren. Laika fokuserar på finansiell kommunikation, från strategisk rådgivning till konkreta tjänster inom investerarrelationer.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera