Annons
Dinesh Nayar, vd och medgrundare på Fyndiq.

Fyndiq drar till Tyskland

Så fattar Saltå Kvarn smartare affärsbeslut SPONSRAT AV Climber

Foto: Vipps/Press

”Norska Swish” blir ett eget företag

EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager har blivit känd genom ett antal rättsprocesser mot globala techbolag. Danskan har har bland annat varit med och bestämt att Apple ska betala tillbaka motsvarande över 120 miljarder kronor i obetald skatt till Irland.

EU vill ha global digitalskatt

Uber kan tänkas lämna Norge om transportministern inte lyssnar.

Uber krävs på 20 miljarder för stulen affärshemlighet

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Fyndiq drar till Tyskland

Dinesh Nayar, vd och medgrundare på Fyndiq.
Dinesh Nayar, vd och medgrundare på Fyndiq. Foto: Sammy Steen
Den snabbväxande e-handelssajten Fyndiq tog nyligen in 150 miljoner kronor i riskkapital. Nu är det klart vad pengarna ska användas till. Den här veckan slår bolaget upp portarna i Tyskland.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Hösten 2014 investerade Northzone och Industrifonden sammanlagt 150 miljoner kronor i svenska Fyndiq, ett självutnämnt “Ullared för internet”. Lågprisbolaget fungerar som en marknadsplats för handlare som vill sälja produkter billigt över nätet.

Fyndiqs omsättning år 2014 landade på ungefär 200 miljoner kronor, säger vd och medgrundare Dinesh Nayar. Nu är förhoppningen att den tyska marknaden ska sätta rejäl fart på siffrorna. I veckan slår fyndiq.de upp portarna, bolagets första satsning utanför hemlandet Sverige. 

“Tyskland är som Sverige fast gånger tio på allt. Vi har öronmärkt pengarna från Northzone och Industrifonden för den här lanseringen”, säger Dinesh Nayar till Di Digital.

På den tyska marknaden är dock konkurrensen tuffare. Inte minst genom e-handelsjätten Amazon, som till skillnad från i Sverige har en etablerad tillvaro i landet.

Tyskland är som Sverige fast gånger tio på allt.

“Vi vill bli nummer ett i vår nisch. Det betyder inte att vi ska bli större än Amazon. Vi vill vara the bargain superstore, de har en annan profil som handlar mer om ett väldigt komplett produktutbud”, säger Dinesh Nayar.

Den tyska expansionen kommer ledas från huvudkontoret i Sverige. På plats i Berlin har bolaget hyrt plats hos startup-inkubatorn Factory, jämte bolag som Soundcloud, Twitter och Uber.

“Vi vill inte att det börjar spreta i olika länder så vi samlar den centrala organisationen i Sverige. I Tyskland kommer vi bara ha ett litet sattelitkontor”, säger Dinesh Nayar.

Något försäljningsmål för det nya landet vill han dock inte gå ut med.

“Kalenderåret 2015 handlar om att komma ut på marknaden och få en bra start. Nu tar vi första steget och det finns många detaljer i produkten att jobba vidare med”, säger Dinesh Nayar.  


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post