Hösten 2014 investerade Northzone och Industrifonden sammanlagt 150 miljoner kronor i svenska Fyndiq, ett självutnämnt “Ullared för internet”. Lågprisbolaget fungerar som en marknadsplats för handlare som vill sälja produkter billigt över nätet.
Fyndiqs omsättning år 2014 landade på ungefär 200 miljoner kronor, säger vd och medgrundare Dinesh Nayar. Nu är förhoppningen att den tyska marknaden ska sätta rejäl fart på siffrorna. I veckan slår fyndiq.de upp portarna, bolagets första satsning utanför hemlandet Sverige.
“Tyskland är som Sverige fast gånger tio på allt. Vi har öronmärkt pengarna från Northzone och Industrifonden för den här lanseringen”, säger Dinesh Nayar till Di Digital.
På den tyska marknaden är dock konkurrensen tuffare. Inte minst genom e-handelsjätten Amazon, som till skillnad från i Sverige har en etablerad tillvaro i landet.
Tyskland är som Sverige fast gånger tio på allt.
“Vi vill bli nummer ett i vår nisch. Det betyder inte att vi ska bli större än Amazon. Vi vill vara the bargain superstore, de har en annan profil som handlar mer om ett väldigt komplett produktutbud”, säger Dinesh Nayar.
Den tyska expansionen kommer ledas från huvudkontoret i Sverige. På plats i Berlin har bolaget hyrt plats hos startup-inkubatorn Factory, jämte bolag som Soundcloud, Twitter och Uber.
“Vi vill inte att det börjar spreta i olika länder så vi samlar den centrala organisationen i Sverige. I Tyskland kommer vi bara ha ett litet sattelitkontor”, säger Dinesh Nayar.
Något försäljningsmål för det nya landet vill han dock inte gå ut med.
“Kalenderåret 2015 handlar om att komma ut på marknaden och få en bra start. Nu tar vi första steget och det finns många detaljer i produkten att jobba vidare med”, säger Dinesh Nayar.