Hoppa till innehållet

G-Loot jagas av investerare – vill bli störst på e-sport

G-Loot får spelare att satsa pengar på sig själva när man möter andra. Nu slår bolaget tittarrekord på sina egna streamade turneringar och väntar sig en rejäl tillväxt under året som gått.

G-loots grundare och vd, Patrik Nyblad.
G-loots grundare och vd, Patrik Nyblad.Foto: Jonas Eng

Svenska e-sportbolaget G-Loot tog tidigt i år in 100 miljoner kronor i investeringar. Tanken var att bolaget skulle fylla kassan för att kunna gå ut brett och marknadsföra sin plattform till fler.

Men det gick inte riktigt som man tänkt sig. Bolaget har nästan hela kassan kvar eftersom bolagets sändningar av e-sportturneringar gått långt över förväntan.

”Vi tog in pengar för att marknadsföra men nu tjänar vi pengar på marknadsföringen. Det är en slags perfekt loop just nu”, säger bolagets grundare och vd Patrik Nybladh.

Läs mer: Efter investeringen på 100 miljoner – G-Loot växlar upp 

G-Loot erbjuder en plattform för pc- och mobilspel där spelarna kan satsa pengar på sig själva. Inga pengar kan satsas på andra än en själv och den egna insatsen.

Spelare kan betala en månadsavgift eller en engångssumma för att vara med i en tävling med prispengar.

G-Loot utvecklar inga egna spel, i stället integrerar man sin plattform i spelbolagens produkter. Det görs genom att G-Loot lägger in en knapp i spelet som tar spelaren till e-sportdelen. Alltså har man hittat en inkomstkälla som få spelutvecklare själva vill skapa och utnyttja.

För att få integreras i spelet erbjuder G-Loot spelutvecklaren hälften av intäkterna. Enligt bolaget har man över 100 000 användare som spelar på plattformen varje månad. 

I fjol omsatte bolaget 18,7 Mkr, när 2018 summeras räknar Patrik Nybladh med en dubblerad omsättning. Under 2019 ska det mångdubbleras i och med flera stora produktsläpp för bolaget.

Det tredje benet i G-Loots affärsmodell är just e-sportturneringar. Det är också den delen som förvånat bolaget mest i och med att man såg turneringarna som en marknadsföringskanal och en kostnad. Nu har turneringarna dock dragit in pengar i stället.

”'Break eaven' är inte riktigt nått ännu, men det gör vi redan på nästa tävling. Då kommer vi tjäna pengar på att marknadsföra oss, det hade vi aldrig räknat med”, säger Patrik Nybladh.

Under helgen drog bolaget miljonpublik och slog rekord när man streamade finalerna i G-Loots turnering i det populära spelet "PlayerUnknown’s Battlegrounds" på nätet. Under ett par veckor nåddes strax över 15 miljoner tittare världen över.

Genom att sälja streamingrättigheterna till större aktörer, främst Twitch, får bolaget in intäkter som snart täcker marknadsföringsdelen i att anordna turneringen.

”Det här innebär att vi kan växa ännu fortare och bli den globala jätten inom e-sport snabbare än vi räknat med. Vi ska bli lika mycket standard som Spotify är för musiken, vi ska vara plattformen för spelande inom e-sport”, säger Patrik Nybladh.

När bolaget tog in 100 Mkr i början av året, bland annat från Swedbank Robur, var det många som rynkade på pannan kring e-sport. Men det är flera stora intressenter som kontaktat bolaget för samarbeten, uppköp och investeringar.

Läs mer: Kinesisk jätte nära att gå in tungt i svenska G-Loot 

Bland annat kunde Di Digital tidigare i år berätta att kinesiska Tencent visat intresse för att gå in i G-Loot, något Patrik Nybladh inte vill kommentera.

Däremot berättar han att man på grund av de många olika förfrågningarna man får in just nu, anlitat Carnegie för att sköta kontakterna.

”Möjligheterna är stora. Vi behöver inte ta in pengar just nu men vi blir väldigt uppvaktade. Därför måste vi sondera för att se hur vi kan skala på snabbast möjligast sätt”, säger Patrik Nybladh.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera