Svenska e-sportbolaget G-Loot tog tidigt i år in 100 miljoner kronor i investeringar. Tanken var att bolaget skulle fylla kassan för att kunna gå ut brett och marknadsföra sin plattform till fler.
Men det gick inte riktigt som man tänkt sig. Bolaget har nästan hela kassan kvar eftersom bolagets sändningar av e-sportturneringar gått långt över förväntan.
”Vi tog in pengar för att marknadsföra men nu tjänar vi pengar på marknadsföringen. Det är en slags perfekt loop just nu”, säger bolagets grundare och vd Patrik Nybladh.
Läs mer: Efter investeringen på 100 miljoner – G-Loot växlar upp
G-Loot erbjuder en plattform för pc- och mobilspel där spelarna kan satsa pengar på sig själva. Inga pengar kan satsas på andra än en själv och den egna insatsen.
Spelare kan betala en månadsavgift eller en engångssumma för att vara med i en tävling med prispengar.
G-Loot utvecklar inga egna spel, i stället integrerar man sin plattform i spelbolagens produkter. Det görs genom att G-Loot lägger in en knapp i spelet som tar spelaren till e-sportdelen. Alltså har man hittat en inkomstkälla som få spelutvecklare själva vill skapa och utnyttja.
För att få integreras i spelet erbjuder G-Loot spelutvecklaren hälften av intäkterna. Enligt bolaget har man över 100 000 användare som spelar på plattformen varje månad.
I fjol omsatte bolaget 18,7 Mkr, när 2018 summeras räknar Patrik Nybladh med en dubblerad omsättning. Under 2019 ska det mångdubbleras i och med flera stora produktsläpp för bolaget.
Det tredje benet i G-Loots affärsmodell är just e-sportturneringar. Det är också den delen som förvånat bolaget mest i och med att man såg turneringarna som en marknadsföringskanal och en kostnad. Nu har turneringarna dock dragit in pengar i stället.
”'Break eaven' är inte riktigt nått ännu, men det gör vi redan på nästa tävling. Då kommer vi tjäna pengar på att marknadsföra oss, det hade vi aldrig räknat med”, säger Patrik Nybladh.
Under helgen drog bolaget miljonpublik och slog rekord när man streamade finalerna i G-Loots turnering i det populära spelet "PlayerUnknown’s Battlegrounds" på nätet. Under ett par veckor nåddes strax över 15 miljoner tittare världen över.
Genom att sälja streamingrättigheterna till större aktörer, främst Twitch, får bolaget in intäkter som snart täcker marknadsföringsdelen i att anordna turneringen.
”Det här innebär att vi kan växa ännu fortare och bli den globala jätten inom e-sport snabbare än vi räknat med. Vi ska bli lika mycket standard som Spotify är för musiken, vi ska vara plattformen för spelande inom e-sport”, säger Patrik Nybladh.
När bolaget tog in 100 Mkr i början av året, bland annat från Swedbank Robur, var det många som rynkade på pannan kring e-sport. Men det är flera stora intressenter som kontaktat bolaget för samarbeten, uppköp och investeringar.
Läs mer: Kinesisk jätte nära att gå in tungt i svenska G-Loot
Bland annat kunde Di Digital tidigare i år berätta att kinesiska Tencent visat intresse för att gå in i G-Loot, något Patrik Nybladh inte vill kommentera.
Däremot berättar han att man på grund av de många olika förfrågningarna man får in just nu, anlitat Carnegie för att sköta kontakterna.
”Möjligheterna är stora. Vi behöver inte ta in pengar just nu men vi blir väldigt uppvaktade. Därför måste vi sondera för att se hur vi kan skala på snabbast möjligast sätt”, säger Patrik Nybladh.