Hoppa till innehållet

Svenskt e-sportbolag i avtal med global speljätte

Det svenska e-sportbolaget G-Loot har tecknat avtal med spelutvecklaren EA Games. ”Partnerskapet med EA blir en av våra viktigaste inkomstkällor under 2020”, säger G-Loots e-sportschef Simon Sundén.

G-Loots vd Patrik Nybladh.
G-Loots vd Patrik Nybladh.Foto: Jonas Eng

Det svenska e-sportbolaget G-Loot har tecknat ett strategiskt samarbetsavtal med speljätten EA. Avtalet beskrivs som ett partnerskap mellan G-Loots e-sportsliga GLL (Global Loot Leage) och EA:s succéspel Apex Legends.

”Detta är ytterligare ett bevis för att den här marknaden går från offline till online. EA är världens näst största spelutvecklare och de har valt oss som officiell e-sportspartner för 2020 och 2021”, säger Patrik Nybladh, vd och grundare på G-Loot.

Läs mer: Nybladh är en av Sveriges 40 hetaste serieentreprenörer under 40

EA är världens näst största spelutvecklare och de har valt oss som officiell e-sportspartner.

Samarbetet innebär i praktiken att tävlande från och med 2020 kan spela och vinna pengar på Apex Legends i e-sportsligan GLL. Totalt ska G-Loot arrangera kring ett halvt dussin tävlingar under 2020 som börjar online, men med finaler som hålls inför publik i olika tv-studios runt om i världen. 

”Partnerskapet med EA blir en av våra viktigaste inkomstkällor under 2020. Det här är tävlingar med miljontals kronor i potten. Vi tjänar pengar både från spelare, men även från sponsorer och andra partners”, säger Simon Sundén, e-sportschef på G-Loot. 

G-Loot grundades 2015 och erbjuder en plattform som låter deltagare i e-sportstävlingar satsa pengar på sig själva. De kan göra detta på egen hand, eller ihop med vänner, familj och andra uppbackare. Rent juridiskt rör det sig alltså om sport, ”skill-based games”, och inte betting likt det som sker på många kasino- och pokersajter.

I slutet av november kunde Di Digital rapportera att G-Loots vd Patrik Nybladh för närvarande reser runt i världen i hopp om att dra in en stor summa pengar i riskkapital. Målet är att ta in en dryg miljard i riskkapital innan nästa sommar, enligt en källa till Di Digital.

”Ja, jag kan bekräfta detta. Vi har valt att gå vidare med Carnegie och Goldman Sachs och ser över de möjligheter som de presenterat för oss”, sa Patrik Nybladh till Di Digital den 19 november.

Läs mer: Svenska e-sportbolaget ska ta in miljardbelopp – har anlitat Goldman Sachs och Carnegie 

 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera