Hoppa till innehållet

G5 Entertainment höjer utdelningen – men aktien rasar

Spelbolaget G5 Entertainments intäkter under det fjärde kvartalet 2017 var i linje med de preliminära siffror som presenterades i början av januari. Styrelsen föreslår att utdelningen höjs till 2,5 kronor per aktie. Aktien rasar drygt 10 procent i fredagens inledande handeln. 

Vlad Suglobov, vd för G5 Entertainment.
Vlad Suglobov, vd för G5 Entertainment.Foto: Jonas Eng

G5 Entertainments intäkter landade på 356,8 Mkr under det fjärde kvartalet vilket var ett lyft på 93 procent jämfört med samma period 2016. Rörelseresultatet landade på 15,9 Mkr vilket kan jämföras med 7,3 Mkr under samma period 2016. 

I samband med att G5 presenterade sina preliminära försäljningssiffror för det fjärde kvartalet flaggade vd Vlad Suglobov för att marknadsutgifterna skulle bli betydligt högre under kvartalet. 

Av rapporten framgår det att kostnaden för försäljning och marknadsföring landade på 124,6 Mkr vilket kan jämföras med 50,4 Mkr under fjärde kvartalet 2016. En ökning med 147 procent.

Av detta utgör kostnaden för användarförvärv 120 Mkr. Som andel av intäkterna landade kostanden för användarförvärv på 34 procent. 

Läs mer: Rysk-svenska börsraketen G5 vill utmana Candy Crush

”Under två år har vi använt det fjärdekvartalet som booster. En booster är, för oss, ett kvartal där vi rider på ett säsongsmässigt starkt resultat, ökar våra marknadsutgifter och samtidigt lyfter intäkterna till en ny nivå. Därefter kan vi återgå till en normal, eller till och med högre, vinstmarginal nästkommande kvartal, men då alltså från en större intäktsbas”, skriver Vlad Suglobov i rapporten. 

Det genomsnittliga antalet dagliga aktiva användare för G5:s free-to-play spel uppgick till 2 miljoner under kvartalet vilket var en ökning på 85 procent jämfört med samma period 2016. 

Styrelsen föreslår att utdelningen höjs till 2,5 kronor per aktie från 0,75 kronor i fjol. 

Rapporten fick ett kyligt mottagande av marknaden och aktien backar med drygt 10 procent i fredagens inledande handel. Följ kursutvecklingen här. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera