Hoppa till innehållet

Game of Thrones-bolaget fyller på kassan

Ftracks mjukvara har redan använts för filmer och serier som Avengers, Game of Thrones och Westworld. Nu tar man in 31 miljoner och satsar på global expansion. 

Gänget på Ftrack. Från vänster: Lucas Correia, utvecklare, Mattias Lagergren, utvecklare, Björn Rydahl, utvecklare, Mattias Seebergs, kund- och sälj-support och Fredrik Limsäter, vd och grundare.
Gänget på Ftrack. Från vänster: Lucas Correia, utvecklare, Mattias Lagergren, utvecklare, Björn Rydahl, utvecklare, Mattias Seebergs, kund- och sälj-support och Fredrik Limsäter, vd och grundare.

Stockholmsbaserade Ftrack tar in totalt 31 miljoner kronor från investmentbolaget Alfvén & Didrikson. Kapitalet ska användas för att påskynda bolagets globala expansion. Bland annat vill man fokusera på produktutveckling och kundsupport på flera viktiga marknader.

”Vi ska anställa utvecklare i Stockholm och bygga ut våra organisationer i Los Angeles och Shanghai”, säger Fredrik Limsäter, vd och grundare av Ftrack (NTL). 

Fredrik Limsäter jobbade tidigare med visuella effekter på Sony Pictures i Los Angeles. Under denna period märkte han att det fanns en brist på lättanvänd mjukvara för projektledning inom media- och underhållningsindustrin. 

Resultatet blev Ftrack, en molnbaserad plattform för projektledning av allt från filmproduktioner, tv-serier och spelutveckling till andra kreativa processer. Mjukvaran har använts i produktionerna av filmer som Avengers: Infinity War och Black Panther, samt tv-serier som Game of Thrones och Westworld.

”Tanken är att frilansare enkelt ska kunna komma in i projektet och jobba med plattformen", säger Fredrik Limsäter.

Miriam Grut Norrby, investerare på Alfvén & Didrikson.
Miriam Grut Norrby, investerare på Alfvén & Didrikson.

Bolaget har vuxit kraftigt under de senaste åren och används av kunder i 60 länder. Under 2017 växte Ftracks omsättning med 36 procent till 11,5 Mkr. Vinsten landade på drygt en halv miljon kronor. 

”Vi är glada att aktivt stödja visionen att skapa världens bästa project management-plattform för den kreativa industrin”, säger Miriam Grut Norrby (NTL) investerare hos Alfvén & Didrikson (NTL).

Läs mer: Hon lämnar Schibsted Growth för att bli partner på VC-uppstickare 

Hon sätter sig nu i Ftracks styrelse tillsammans med sin kollega Maria Åhr, vd och partner hos Alfvén & Didrikson. 

Miriam Grut Norrby har tidigare jobbat med Facebooks europeiska marknadsföringsteam samt som investeraransvarig på Schibsted Growth. Maria Åhr har en bakgrund från investmentbanken Goldman Sachs.

Ftrack har huvudkontor i Stockholm, men har även stöd av team i Los Angeles, London och Shanghai. Bland kunderna kan nämnas: Ikea, Lego, Luma Pictures, Sony och Ubisoft.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera