Annons

Går sönder efter fem veckor – bolagen går back på varje elscooter

En handfull scooterbolag har kommit till Sverige på under ett år. Di Digital nystar i fordonens hållbarhet – och själva affärsmodellen.
En handfull scooterbolag har kommit till Sverige på under ett år. Di Digital nystar i fordonens hållbarhet – och själva affärsmodellen. Foto: Jesper Frisk
Många av de tusentals elscootrarna i svenska storstäder har en kortare hållbarhet än vad som tidigare varit känt, kan Di Digital avslöja. Bolagen själva går back på varje fordon, enligt flera källor.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I det varma vädret står flera svenska städer inför en scooterboom.

Redan nu står omkring 2 000 fordon från bolag som Voi, Lime och Tier bara på Stockholms gator. En del väntar sig att det antalet kan fördubblas till 4 000 under våren och sommaren.

Stockholms stad har infört fartgränser och parkeringsförbud inom vissa områden. Bolagen själva beskriver scootrarna som ett hållbart alternativ till bilfärder eller kollektivtrafik.

Men exakt hur scooterbolagens affär går ihop, och hur länge elsparkcyklarna håller, har ofta varit oklart. Nu kan Di Digital avslöja att scootrarnas hållbarhet är lägre än vad som tidigare har varit känt.

Enligt tre källor med insyn i scooterbolagens siffror håller marknadsledaren Vois fordon i cirka 40 dagar, eller strax under sex veckor. Den siffran ska bolaget nyligen ha kommunicerat till investerare.

Det är betydligt lägre de två till tre månader, alltså nio till tretton veckor, som Vois medgrundare Douglas Stark tidigare har angivit.

Hållbarheten på strax över en månad innebär att Voi – som har tagit in nära 800 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Kinneviks Cristina Stenbeck – än så länge går med förlust på varje inköpt scooter.

Läs mer: Svenska elscooterbolaget tar in 278 nya miljoner 

Det tar omkring tio veckor för Voi att tjäna igen inköpspriset för varje scooter, enligt källornas uppgifter. Det är nästan dubbelt så lång tid som varje scooters livslängd.

Affären bygger på att scootrarna ska hålla längre, hyras ut mer och att priserna ska upp

Beräkningen är baserad på snittintäker per scooter på upp till 300 kronor per vecka och ett inköpspris på omkring 3 000 kronor per fordon, enligt samstämmiga uppgifter till Di Digital.

”Affären bygger på att scootrarna ska hålla längre, hyras ut mer och att priserna ska upp”, säger en investerare som har analyserat scooterbolagens modell och avböjt att investera.

”Affären är egentligen extremt uppstyckad uthyrning. Som bilfirmorna Avis eller Hertz fast i mycket mindre beståndsdelar”, säger källan, som vill vara anonym.

Under påskhelgen slog Voi rekord i antalet resor i Stockholm. Om trenden håller i sig i det varma vädret kan intjäningen snart komma att se bättre ut.

Voi själva framhåller att scootrarna i nio fall av tio repareras och återanvänds. Men de vill inte ange någon siffra för scootrarnas hållbarhet, eller kommentera Di Digitals specifika uppgifter.

Läs mer: Scootern hotas av polisanmälan i Köpenhamn 

Talespersonen Kristina Nilsson skriver i ett mejl till Di Digital att den första generationens elscooter var tänkt att användas en eller två gånger per dag, och sällan i stadsterräng.

”Typiskt sett var deras livslängd kortare än sex månader. Fordonen vi ställer ut i dag har en mycket längre livslängd – år snarare än månader”, skriver Katarina Nilsson på Voi.

Det skiljer sig i så fall markant från våra uppgifter. Kan du vara mer specifik?

”Som vi har sagt så gör vi snabba framsteg på detta område och delar av scootrarna, eller hela scootrar, återanvänds varje gång. Jag har tyvärr inget mer att tillägga just nu.”

Vois konkurrenter som Tier och Glyde ska enligt Di Digitals källor ha scootrar med snarlik livsängd. Men amerikanska Lime, som lanserade i Stockholm under vintern, ställer enligt en källa ut sparkcyklar med en genomsnittlig livslängd på drygt sex veckor, det vill säga något längre.

Lime sköter sin egen produktdesign, påpekar bolaget i ett mejl till Di Digital.

”Det har lett till tolv iterationer av vår andra modell på bara ett år”, skriver bolaget i ett mejl och tillägger att den tredje modellen är anpassad just för scooterdelning.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer