Annons

Gardell och Hagströmer investerar i HQ-veteranens startup

Christer Gardell och Sven Hagströmer.
Christer Gardell och Sven Hagströmer. Foto: Joey Abrait/Amanda Lindgren (Di).
Privatekonomitjänsten Påmind vill hjälpa svenska konsumenter till bättre villkor hos sina elbolag och telefonoperatörer. Nu investerar finansmän som Sven Hagströmer och Christer Gardell 20 miljoner kronor i bolaget.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Startupbolaget Påminds målsättning är att modernisera kundernas relation till banker, elleverantörer, försäkringsbolag och telefonoperatörer. Tjänsten håller koll på när bidningstider är på väg att löpa ut och det är dags att förlänga ett avtal – för att då efterlysa bättre villkor och priser.

Om sådana inte erbjuds kan Påmind föreslå ett byte, även om det är en sista utväg, enligt grundaren Mikael Nachemson.

”Hela Påminds idé bygger vi på att vi alltid börjar med den existerande leverantören, kundens lojalitet ska löna sig genom de bästa villkoren. Vi är inte som många andra aktörer som vill att konsumenterna ska hoppa runt på marknaden”, säger han.

Mikael Nachemson, som bland annat var med om att grunda Nordnet, är en veteran på den svenska finansmarknaden. Han har arbetat inom både HQ och Custos tillsammans med finansmannen Sven Hagströmer.

Nu tar Påmind in 20 miljoner kronor i nytt kapital, kan Di Digital berätta. Pengarna kommer i första hand från existerande investerare och det är just Sven Hagströmer som tar ledartröjan i rundan. 

”Han femfaldigar sitt aktieinnehav och blir nu en av de största ägarna i Påmind”, säger Mikael Nachemson.

Även börsprofilen Christer Gardell, som dagligdags leder aktivistfonden Cevian, väljer att fylla på med privata medel i Påmind. I samband med nyemissionen fördubblas också bolagets värdering till cirka 80 Mkr. 

Påminds vd John-John Tengberg och grundaren Mikael Nachemson, även styrelseordförande.

Marknaden är inte helt funktionell, med många intressekonflikter och dolda avgifter.

Påmind grundades 2016, men bolaget har än så länge inte några intäkter eftersom tjänsten är gratis för kunderna. Den samlade förlusten sedan starten ligger på knappt 13,2 Mkr.

”Det är precis enligt plan. Vi ska börja ta betalt under 2019. Det viktigaste för oss hittills har varit att driva trafik till plattformen, skapa interaktion och skapa värde för både kunder och leverantörer. Nu har vi bevisat att vi kan sätta avtryck på marknaden”, säger Mikael Nachemson, utan att vilja uppge hur många aktiva användare Påmind har i dagsläget.

Affärsmodellen är ännu inte helt spikad, men mest troligt är att Påmind kommer ta en andel av kundens besparing när ett nytt avtal har förhandlats fram. Bolaget undersöker även möjligheten att etablera en prenumerationsmodell för att mer löpande understödja konsumenternas privatekonomiska bestyr.

Läs mer: Gardells uppstickarbolag: Bankerna bromsar utvecklingen 

Nyligen rekryterades John-John Tengberg, med en bakgrund på Boston Consulting Group, som ny vd till bolaget.

Påmind vill bli ett helt nytt alternativ till klassiska prisjämförelsesajter, understryker han. Bland annat därför har Påmind valt att inte ingå några betalda samarbeten med leverantörer. 

”Marknaden är inte helt funktionell, med många intressekonflikter och dolda avgifter. Det finns mycket värde att skapa genom att rätta till dessa problem”, säger John-John Tengberg.

Men samtidigt är Påminds tjänst beroende av att leverantörer delar med sig av kundinformation och skräddarsydda erbjudanden.

”Tjänsten fungerar utmärkt inom de flesta leverantörstyper, förutom på bolånemarknaden där bankerna gör motstånd. Men mycket tack vare de digitala utmanarna känner vi att det röra på sig även där”, säger Mikael Nachemson.

Vad ska pengarna från rundan gå till?

”De ska gå till fortsatt produktutveckling, marknadsföring och en begynnande internationalisering”, säger han.

Läs mer: Anders Borg och Christer Gardell investerar i robotrådgivare 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies