Hoppa till innehållet

Gardell och Hagströmer investerar i HQ-veteranens startup

Privatekonomitjänsten Påmind vill hjälpa svenska konsumenter till bättre villkor hos sina elbolag och telefonoperatörer. Nu investerar finansmän som Sven Hagströmer och Christer Gardell 20 miljoner kronor i bolaget.

Christer Gardell och Sven Hagströmer.
Christer Gardell och Sven Hagströmer.Foto: Joey Abrait/Amanda Lindgren (Di).

Startupbolaget Påminds målsättning är att modernisera kundernas relation till banker, elleverantörer, försäkringsbolag och telefonoperatörer. Tjänsten håller koll på när bidningstider är på väg att löpa ut och det är dags att förlänga ett avtal – för att då efterlysa bättre villkor och priser.

Om sådana inte erbjuds kan Påmind föreslå ett byte, även om det är en sista utväg, enligt grundaren Mikael Nachemson.

”Hela Påminds idé bygger vi på att vi alltid börjar med den existerande leverantören, kundens lojalitet ska löna sig genom de bästa villkoren. Vi är inte som många andra aktörer som vill att konsumenterna ska hoppa runt på marknaden”, säger han.

Mikael Nachemson, som bland annat var med om att grunda Nordnet, är en veteran på den svenska finansmarknaden. Han har arbetat inom både HQ och Custos tillsammans med finansmannen Sven Hagströmer.

Nu tar Påmind in 20 miljoner kronor i nytt kapital, kan Di Digital berätta. Pengarna kommer i första hand från existerande investerare och det är just Sven Hagströmer som tar ledartröjan i rundan. 

”Han femfaldigar sitt aktieinnehav och blir nu en av de största ägarna i Påmind”, säger Mikael Nachemson.

Även börsprofilen Christer Gardell, som dagligdags leder aktivistfonden Cevian, väljer att fylla på med privata medel i Påmind. I samband med nyemissionen fördubblas också bolagets värdering till cirka 80 Mkr. 

Påminds vd John-John Tengberg och grundaren Mikael Nachemson, även styrelseordförande.
Påminds vd John-John Tengberg och grundaren Mikael Nachemson, även styrelseordförande.

Påmind grundades 2016, men bolaget har än så länge inte några intäkter eftersom tjänsten är gratis för kunderna. Den samlade förlusten sedan starten ligger på knappt 13,2 Mkr.

”Det är precis enligt plan. Vi ska börja ta betalt under 2019. Det viktigaste för oss hittills har varit att driva trafik till plattformen, skapa interaktion och skapa värde för både kunder och leverantörer. Nu har vi bevisat att vi kan sätta avtryck på marknaden”, säger Mikael Nachemson, utan att vilja uppge hur många aktiva användare Påmind har i dagsläget.

Affärsmodellen är ännu inte helt spikad, men mest troligt är att Påmind kommer ta en andel av kundens besparing när ett nytt avtal har förhandlats fram. Bolaget undersöker även möjligheten att etablera en prenumerationsmodell för att mer löpande understödja konsumenternas privatekonomiska bestyr.

Läs mer: Gardells uppstickarbolag: Bankerna bromsar utvecklingen 

Nyligen rekryterades John-John Tengberg, med en bakgrund på Boston Consulting Group, som ny vd till bolaget.

Påmind vill bli ett helt nytt alternativ till klassiska prisjämförelsesajter, understryker han. Bland annat därför har Påmind valt att inte ingå några betalda samarbeten med leverantörer. 

”Marknaden är inte helt funktionell, med många intressekonflikter och dolda avgifter. Det finns mycket värde att skapa genom att rätta till dessa problem”, säger John-John Tengberg.

Men samtidigt är Påminds tjänst beroende av att leverantörer delar med sig av kundinformation och skräddarsydda erbjudanden.

”Tjänsten fungerar utmärkt inom de flesta leverantörstyper, förutom på bolånemarknaden där bankerna gör motstånd. Men mycket tack vare de digitala utmanarna känner vi att det röra på sig även där”, säger Mikael Nachemson.

Vad ska pengarna från rundan gå till?

”De ska gå till fortsatt produktutveckling, marknadsföring och en begynnande internationalisering”, säger han.

Läs mer: Anders Borg och Christer Gardell investerar i robotrådgivare 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera