Hoppa till innehållet

Gardell och Hagströmer investerar i HQ-veteranens startup

Privatekonomitjänsten Påmind vill hjälpa svenska konsumenter till bättre villkor hos sina elbolag och telefonoperatörer. Nu investerar finansmän som Sven Hagströmer och Christer Gardell 20 miljoner kronor i bolaget.

Christer Gardell och Sven Hagströmer.
Christer Gardell och Sven Hagströmer.Foto: Joey Abrait/Amanda Lindgren (Di).

Startupbolaget Påminds målsättning är att modernisera kundernas relation till banker, elleverantörer, försäkringsbolag och telefonoperatörer. Tjänsten håller koll på när bidningstider är på väg att löpa ut och det är dags att förlänga ett avtal – för att då efterlysa bättre villkor och priser.

Om sådana inte erbjuds kan Påmind föreslå ett byte, även om det är en sista utväg, enligt grundaren Mikael Nachemson.

”Hela Påminds idé bygger vi på att vi alltid börjar med den existerande leverantören, kundens lojalitet ska löna sig genom de bästa villkoren. Vi är inte som många andra aktörer som vill att konsumenterna ska hoppa runt på marknaden”, säger han.

Mikael Nachemson, som bland annat var med om att grunda Nordnet, är en veteran på den svenska finansmarknaden. Han har arbetat inom både HQ och Custos tillsammans med finansmannen Sven Hagströmer.

Nu tar Påmind in 20 miljoner kronor i nytt kapital, kan Di Digital berätta. Pengarna kommer i första hand från existerande investerare och det är just Sven Hagströmer som tar ledartröjan i rundan. 

”Han femfaldigar sitt aktieinnehav och blir nu en av de största ägarna i Påmind”, säger Mikael Nachemson.

Även börsprofilen Christer Gardell, som dagligdags leder aktivistfonden Cevian, väljer att fylla på med privata medel i Påmind. I samband med nyemissionen fördubblas också bolagets värdering till cirka 80 Mkr. 

Påminds vd John-John Tengberg och grundaren Mikael Nachemson, även styrelseordförande.
Påminds vd John-John Tengberg och grundaren Mikael Nachemson, även styrelseordförande.

Påmind grundades 2016, men bolaget har än så länge inte några intäkter eftersom tjänsten är gratis för kunderna. Den samlade förlusten sedan starten ligger på knappt 13,2 Mkr.

”Det är precis enligt plan. Vi ska börja ta betalt under 2019. Det viktigaste för oss hittills har varit att driva trafik till plattformen, skapa interaktion och skapa värde för både kunder och leverantörer. Nu har vi bevisat att vi kan sätta avtryck på marknaden”, säger Mikael Nachemson, utan att vilja uppge hur många aktiva användare Påmind har i dagsläget.

Affärsmodellen är ännu inte helt spikad, men mest troligt är att Påmind kommer ta en andel av kundens besparing när ett nytt avtal har förhandlats fram. Bolaget undersöker även möjligheten att etablera en prenumerationsmodell för att mer löpande understödja konsumenternas privatekonomiska bestyr.

Läs mer: Gardells uppstickarbolag: Bankerna bromsar utvecklingen 

Nyligen rekryterades John-John Tengberg, med en bakgrund på Boston Consulting Group, som ny vd till bolaget.

Påmind vill bli ett helt nytt alternativ till klassiska prisjämförelsesajter, understryker han. Bland annat därför har Påmind valt att inte ingå några betalda samarbeten med leverantörer. 

”Marknaden är inte helt funktionell, med många intressekonflikter och dolda avgifter. Det finns mycket värde att skapa genom att rätta till dessa problem”, säger John-John Tengberg.

Men samtidigt är Påminds tjänst beroende av att leverantörer delar med sig av kundinformation och skräddarsydda erbjudanden.

”Tjänsten fungerar utmärkt inom de flesta leverantörstyper, förutom på bolånemarknaden där bankerna gör motstånd. Men mycket tack vare de digitala utmanarna känner vi att det röra på sig även där”, säger Mikael Nachemson.

Vad ska pengarna från rundan gå till?

”De ska gå till fortsatt produktutveckling, marknadsföring och en begynnande internationalisering”, säger han.

Läs mer: Anders Borg och Christer Gardell investerar i robotrådgivare 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera