Fintechsektorn firar triumfer i Sverige. Under första halvåret i år var det just uppstartsbolag inom finansiell teknologi som mottog flest investeringar av alla branscher.
Men en nisch släpar efter: Bolånen.
Trots att svenskarna det senaste året har ökat sina bolåneskulder med 200 miljarder kronor är startupbolagen som riktar in sig på nischen få och små.
Läs mer: Hypoteket ska få pensionsfonder att investera i bolån
Bilden som framträder när Di Digital pratar med bolag och experter är att tekniken och kundbeteendet finns på plats för fler digitala tjänster kring bolån.
Hindret är de stora bankernas ovilja.
“Om riskkapitalister vet att bankerna inte kommer gå med på din idé så kommer de inte att investera. Kan du inte få investeringar startar du inte något bolag”, säger Håkan Larsson som är boendeekonom på Villaägarna.
Att det är svårt att få med bankerna på digitala idéer kring bolån kan Herman Treschow skriva under på.
Han är vd för startupbolaget Påmind vars affärsidé är att samla kundens avtal för bolån, el, försäkringar och mobilen och förhandla med bolagen om en förlängning. Leverantören å sin sida får möjligheten att hålla kvar kunder med skräddarsydda erbjudanden.
Lanseringen av den skarpa tjänsten sker inom kort. Men bolånedelen släpar efter då bankerna inte vill samarbeta:
”Alla leverantörer svarar oss, förutom bankerna. De sätter sig emot. Vi har en fullmakt från kunderna så juridiskt sett har vi rätt att hämta information om kundernas bolån. Men bankerna säger ändå nej”, säger han och tillägger:
”Jag tror att de har en policy att de inte svarar nya aktörer.”
Läs mer: KTH-bolaget Bofink vill optimera ditt bolån
Bakom Påmind finns flera tunga svenska finansprofiler. Grundaren är finansveteranen Mikael Nachemson och i ägarlistan finns bland annat Christer Gardell, Sven Hagströmer och Claes Dinkelspiel.
Trots svårigheterna är Herman Treschow vid gott mod. Vid horisonten hägrar nämligen EU-direktivet PSD2, som innebär att banker måste lämna ut kunddata till fintechbolag om kunden godkänner det.
Dessutom menar han att den bredare digitaliseringen kommer att påverka även banksektorn:
”Tiden då man kunde tjäna pengar på passiva kunder är förbi. Bankerna måste förbereda sig på att få kunder som är aktiva och som har lika mycket kunskap som dem själva”, säger han.