Hoppa till innehållet

Gardells uppstickarbolag: Bankerna bromsar utvecklingen

Tunga finansveteraner backar fintechbolaget Påmind som vill hjälpa kunderna få koll på sina bolån. Men bankerna sätter sig på tvären. “De säger nej trots att vi har rätt juridiskt”, säger vd:n till Di Digital.

Till vänster: Herman Treschow, vd för Påmind, och Mikael Nachemson, grundare.
Till vänster: Herman Treschow, vd för Påmind, och Mikael Nachemson, grundare.Foto: Evelina Carlbom.

Fintechsektorn firar triumfer i Sverige. Under första halvåret i år var det just uppstartsbolag inom finansiell teknologi som mottog flest investeringar av alla branscher. 

Men en nisch släpar efter: Bolånen. 

Trots att svenskarna det senaste året har ökat sina bolåneskulder med 200 miljarder kronor är startupbolagen som riktar in sig på nischen få och små.

Läs mer: Hypoteket ska få pensionsfonder att investera i bolån 

Bilden som framträder när Di Digital pratar med bolag och experter är att tekniken och kundbeteendet finns på plats för fler digitala tjänster kring bolån. 

Hindret är de stora bankernas ovilja.

“Om riskkapitalister vet att bankerna inte kommer gå med på din idé så kommer de inte att investera. Kan du inte få investeringar startar du inte något bolag”, säger Håkan Larsson som är boendeekonom på Villaägarna.

Att det är svårt att få med bankerna på digitala idéer kring bolån kan Herman Treschow skriva under på.

Han är vd för startupbolaget Påmind vars affärsidé är att samla kundens avtal för bolån, el, försäkringar och mobilen och förhandla med bolagen om en förlängning. Leverantören å sin sida får möjligheten att hålla kvar kunder med skräddarsydda erbjudanden.

Lanseringen av den skarpa tjänsten sker inom kort. Men bolånedelen släpar efter då bankerna inte vill samarbeta:

”Alla leverantörer svarar oss, förutom bankerna. De sätter sig emot. Vi har en fullmakt från kunderna så juridiskt sett har vi rätt att hämta information om kundernas bolån. Men bankerna säger ändå nej”, säger han och tillägger:

”Jag tror att de har en policy att de inte svarar nya aktörer.”

Läs mer: KTH-bolaget Bofink vill optimera ditt bolån

Bakom Påmind finns flera tunga svenska finansprofiler. Grundaren är finansveteranen Mikael Nachemson och i ägarlistan finns bland annat Christer Gardell, Sven Hagströmer och Claes Dinkelspiel.

Trots svårigheterna är Herman Treschow vid gott mod. Vid horisonten hägrar nämligen EU-direktivet PSD2, som innebär att banker måste lämna ut kunddata till fintechbolag om kunden godkänner det.

Dessutom menar han att den bredare digitaliseringen kommer att påverka även banksektorn:

”Tiden då man kunde tjäna pengar på passiva kunder är förbi. Bankerna måste förbereda sig på att få kunder som är aktiva och som har lika mycket kunskap som dem själva”, säger han.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera