Hoppa till innehållet

General Assembly intar Sverige – ska utbilda storbolagen i tech

Med praktiska utbildningar i tech vill General Assembly vässa kompetensen hos storbolagen. I höst kommer man till Norden. ”Vi behandlar läroplanen som en mjukvara och uppdaterar den nästan varje månad”, säger Europa-chefen till Di Digital.

Dora Streiffert, vd på Trigger Stockholm, Anand Chopra-McGowan, Europachef på General Assembly och Svetlana Knyazeva, chef för företagsförsäljning på General Assembly.
Dora Streiffert, vd på Trigger Stockholm, Anand Chopra-McGowan, Europachef på General Assembly och Svetlana Knyazeva, chef för företagsförsäljning på General Assembly.

I våras slog Singularity University, en startupskola från Silicon Valley, upp portarna i Köpenhamn.

Nu har den nordiska techsektorns växande betydelse lockat ytterligare ett amerikanskt utbildningsföretag över Atlanten.

Den primära målgruppen är sådana som jobbar på ett storbolag som märker att deras roll håller på att förändras

I höst kommer nämligen techskolan General Assembly till Stockholm och Oslo. Bolaget har tagit in motsvarande över 800 miljoner kronor i finansiering, grundades 2011 i New York och finns idag i ett 20-tal städer runtom i världen.

Läs även: Hon tar Silicon Valleys hetaste skola till Skandinavien

General Assemblys utbud består av längre och kortare kurser i olika digitala ämnen såsom programmering, UX-design, dataanalys och digital marknadsföring. Bland kunderna finns bland annat Spotify, New York Times och Visa.

”Tanken är att hjälpa eleverna att bygga praktiska digitala färdigheter inom vissa nyckelämnen, som digital marknadsföring och digital produktutveckling", säger General Assemblys Europa-chef Anand Chopra-McGowan till Di Digital och fortsätter:

”Den primära målgruppen är sådana som jobbar på ett storbolag som märker att deras roll håller på att förändras eller personer som skulle vilja jobba på stora företag och behöver få praktisk kunskap snabbt.”

Under hösten kommer General Assembly att i samarbete med PR- och utvecklingsbyrån Trigger att börja erbjuda bootcamps inom bland annat digital marknadsföring och produktutveckling på en kontorsklubb i Stockholm.

Men Anand Chopra-McGowan hoppas att satsningen ska slå så väl ut att General Assembly kan öppna ett fysiskt campus i Norden framöver. Än så länge finns bolagets enda europeiska campus i London.

”Stockholm är på många sätt i fronten av startup- och techvärlden. Men det är ju en spjutspets. Bland större och mer traditionella företag är behovet av digitala kunskaper fortfarande stort", säger han.

Läs även: Nordic Capital skickar chefer till hajpad startupskola

Det stora värdet i General Assemblys kurser är enligt Europa-chefen att de är väldigt yrkesinriktade.

”Vi skiljer oss från traditionella akademiska institutioner genom att vår läroplan ändras i takt med vad stora företag vill ha hos sina anställda. Vi behandlar läroplanen som en mjukvara och uppdaterar den nästan varje månad.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera