Findity, startupbolaget bakom appen Sparakvittot, närmar sig sitt andra stora genombrott. Bolagets digitala kvittotjänst har redan lockat stora butikskedjor som Axfood och Polarn O. Pyret. Nu köar revisionsjättarna för att integrera Finditys företagstjänst som hanterar kvittoredovisning för företagsutlägg, milersättning och traktamente.
”Visionen är göra alla kvitton digitala. Som kund ska du få en notis i mobilen som frågar om utlägget är privat eller representation. Du klickar en gång och ser aldrig kvittot mer", förklarar Per Einarsson, vd på Findity (NTL) med kontor i Ludvika, Stockholm och Göteborg.
Enligt siffror som Di Digital begärt in från Bolagsverket tog bolaget nyligen in 25 miljoner kronor i riskkapital genom en nyemission. Siffran bekräftas av vd Per Einarsson.
"Vi hade kunnat ta in mer, men tackade nej till några investerare. Det är många som vill investera i oss just nu på grund av det stora intresset för den plattform vi byggt för digitala kvitton”, säger han.
Bakom investeringen står flera av bolagets kapitalstarka grundare, däribland vd Per Einarsson, en rad lokala entreprenörer från Ludvika och ordförande Sven Rosén (före detta partner på revisionsjätten PWC).
Findity grundades 2011 i Stockholm och Ludvika av nio personer i tekniksektorn.
Kärngruppen utgjordes av fyra entreprenörer, däribland Per Einarsson, som tidigare startat och byggt upp Streamserve, ett bolag som utvecklade programvara för dokumenthantering.
Läs mer: SEB går in i fintechbolaget Cardlay
Streamserve såldes 2010 för hela 75 miljoner dollar till den kanadensiska teknikjätten Opentext. Bolaget hade då 350 anställda i 13 länder. Som kuriosa kan nämnas att Streamserves vd var Hans Otterling (NTL), numera partner på Northzone (NTL). Pengarna från Streamserves försäljning har alltså återinvesterats i både Northzones fonder och Findity.
”Från början var tanken med Findity att bygga en plattform för digitala kvitton. Vi lanserade en app som hette Sparakvittot som toppade listorna App Store en tid. Den tjänsten finns kvar och har 130 000 användare i Sverige. Men nu är det plattformen som är det viktiga”, säger vd Per Einarsson.
Findity har i dag 28 medarbetare i Stockholm, Göteborg och Ludvika, där vd Per Einarsson bor. Under 2017 var omsättningen blygsam, cirka 6 miljoner kronor. Förlusten uppgick till cirka 4 miljoner kronor.
Läs mer: Matbutiker inför digitala kvitton
Men vd Per Einarsson menar att tillväxten är mycket stark.
”Jag tror vi trefaldigar omsättningen i år och fortsätter att växa 2019. Vi ska vara kassaflödesneutrala under fjärde kvartalet i år och ska visa vinst 2019”, säger han.
Finditys verksamhet står i dag på två ben. Det ena är en plattform för digitala kvitton som används av butikskedjor som Axfood, Polarn O. Pyret och A Day's March.
Det andra är Finditys företagstjänst ”companyexpense.se” som alltså hanterar kvittoredovisning för företagsutlägg, milersättning och traktamenten. Användaren tar emot kvittot digitalt - eller fotograferar det med telefonen.
”Det är ”companyexpense”-tjänsten som växer fortast. 2016 startade vi ett samarbete med PWC där Companyexpense ingick i deras tjänst Mybusiness. Sedan har det bara accelererat. Nu vill alla stora redovisningsbyråer - BDO, Accountor, samt mjukvarubolag som Visma och Fortnox - bygga egna lösningar med oss som white label”, säger vd Per Einarsson.
Vad ska ni göra med de 25 miljoner kronorna?
"Vi ska bygga en organisation för att utveckla Findity internationellt. Vi har fortsätta bygga samarbeten med de stora internationella redovisningsbyråerna. Vi har redan blivit teknisk partner till norska AERA.no och vi hoppas lansera i Norden och kanske andra länder i Europa under 2019.”
Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List.