Hoppa till innehållet

Genombrott för Googles internet-ballonger

Ett av Googles mest högtflygande projekt – att sprida internet i tredje världen med hjälp av ballonger – ser ut att kunna bli verklighet.

Project Loon, ett av Googles projekt inom divisionen X.
Project Loon, ett av Googles projekt inom divisionen X.

Googles division "Google X" har de senaste åren drivit de mest visionära projekten inom mjukvarujätten. Det handlar om allt från mobilbatterier som ska behöva laddas mer sällan till självkörande bilar. Ett av de mer omskrivna projekten är "Project Loon" som går  ut på att sprida internet på otillgängliga platser i världen genom ballonger i stratosfären. 

Arbetet med Loon startade 2011 efter att Google ett par år tidigare köpt ett företag specialiserade på väderballonger. Nu, 6 år senare, skriver chefen för Google X Astro Teller att projektet har nått ett betydande genombrott.

"Temet har överträffat sina egna förväntningar för hur bra mjukvaran som styr ballongerna fungerar. Den framgången har gjort att vi kommit mycket närmare den dag då internet från ballonger kan bli verklighet för människor i otillgängliga områden runt om i världen", skriver Astro Teller i en bloggpost.

Ballongerna har nu programerats så att de stannar över en viss plats under en lång tid snarare än att segla runt jorden. 

Läs mer: Så mycket kostar Googles månprojekt

Google är inte ensamma om att försöka sprida internet till strre delar av jordens yta. Även Facebook arbetar med liknande projekt men satsar på drönare i stället för ballonger. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera