Detaljhandelns internetförsäljning växte med 19 procent till 50 miljarder kronor under 2015. Det är den starkaste tillväxten sedan finanskrisen 2008, enligt E-handelsbarometern som göras av HUI Research på uppdrag av Postnord. E-handeln står nu för 6,9 procent av den totala detaljhandeln.
Försäljningen spirade inte bara digitalt utan även i den fysiska handeln. Under 2015 steg den totala detaljhandelsförsäljningen med 5,7 procent, pådriven av ett ökat försäljningstryck i framförallt sällanköpsvaruhandeln.
Lösplocket har gått väldigt starkt och växer snabbare än matkassorna.
Den generellt starka försäljningstillväxten under året förklaras främst av svenskarnas goda köpkraft. En stabil arbetsmarknad, stigande bostadspriser, låg ränta, högt sparande samt en låg inflation har bidragit till det goda försäljningsåret.
”Flera trender driver på e-handeln. Dels ser vi att alla aktörer fortsatt utveckla sin mobila strategi med enklare köp. Och dels har den fysiska handeln anammat den digitala handeln och gjort den tillgänglig i butikerna. Även många e-handlare öppnar fysiska butiker, som Royal Design, Lekmer och Adlibris”, säger Andreas Svensson, konsult HUI Research.
Mest imponerade var kanske byggvaruhandeln som växte med 38 procent till 2,8 miljarder kronor. Hela 7,3 procent av branschens omsättning sker nu på nätet.
Läs mer: Hemmasnickare lyfter e-handeln
”Byggvaruhandeln har lyckats sälja in hela byggprojekt på nätet. Man har lyckats hjälpa kunderna genomföra dem och samtidigt sälja produkterna”, säger Andreas Svensson.
Även livsmedelshandeln imponerade med en tillväxt på 40 procent, till drygt 4 miljarder kronor. Det är mycket pengar, men endast cirka 1,5 procent av all livsmedelshandel. Middagslösningar växte med 26 procent medan lösplock växte med hela 55 procent, enligt rapporten.
Läs mer: Kinneviks förra vd tar klubban i e-handelssatsande Axfood
”Nu ser vi hur kedjor som Ica, Coop och Bergendahls satsar på livsmedel på nätet. Det gör det enklare för aktörer som Mathem att bli mer attraktiva för sina kunder. Lösplocket har gått väldigt starkt och växer snabbare än matkassorna. Det här konsumentbeteendet banar väg för att livsmedel på nätet kan bli riktigt stort”, säger Andreas Svensson.
En annan stor vinnare på nätet 2015 blev baby- och barnsegmentet, enligt rapporten.
Läs mer: Babyshop.com tar in 85 Mkr - spår miljardomsättning
”Det är påtagligt att vi är inne i en ny fas där digitaliseringen påverkar alla branscher, säger PostNords detaljhandelsanalytiker och e-handelsexpert Carin Blom.
Hon får medhåll från Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel.
”Nu inser de flesta vilken fördel det är att e-handla otympliga saker som du ändå inte kan transportera hem från bygghandeln. Som ofta tar förändringen längre tid än man tror, men när det väl sker blir förändringen desto större. Nästa steg tror jag blir att aktörerna ytterligare utvecklar tilläggstjänster, som montering av beställda produkter”, säger han.
Så utvecklades ehandeln 2015: