Hoppa till innehållet

Genombrott för matvaror på nätet 2015

E-handeln växte med 19 procent till 50 miljarder kronor 2015. Bygghandeln hade ett fantastiskt år, samtidigt som försäljningen av mat på nätet tog fart på allvar, enligt E-handelsbarometern.

Rider på vågen. Mat.se är ett av de renodlade e-handelsbolagen i livsmedelssektorn.
Rider på vågen. Mat.se är ett av de renodlade e-handelsbolagen i livsmedelssektorn.Foto: Jonas Ingman

Detaljhandelns internetförsäljning växte med 19 procent till 50 miljarder kronor under 2015. Det är den starkaste tillväxten sedan finanskrisen 2008, enligt E-handelsbarometern som göras av HUI Research på uppdrag av Postnord. E-handeln står nu för 6,9 procent av den totala detaljhandeln.

Försäljningen spirade inte bara digitalt utan även i den fysiska handeln. Under 2015 steg den totala detaljhandelsförsäljningen med 5,7 procent, pådriven av ett ökat försäljningstryck i framförallt sällanköpsvaruhandeln.

Lösplocket har gått väldigt starkt och växer snabbare än matkassorna.

Den generellt starka försäljningstillväxten under året förklaras främst av svenskarnas goda köpkraft. En stabil arbetsmarknad, stigande bostadspriser, låg ränta, högt sparande samt en låg inflation har bidragit till det goda försäljningsåret.

”Flera trender driver på e-handeln. Dels ser vi att alla aktörer fortsatt utveckla sin mobila strategi med enklare köp. Och dels har den fysiska handeln anammat den digitala handeln och gjort den tillgänglig i butikerna. Även många e-handlare öppnar fysiska butiker, som Royal Design, Lekmer och Adlibris”, säger Andreas Svensson, konsult HUI Research.

Mest imponerade var kanske byggvaruhandeln som växte med 38 procent till 2,8 miljarder kronor. Hela 7,3 procent av branschens omsättning sker nu på nätet.

Läs mer: Hemmasnickare lyfter e-handeln

”Byggvaruhandeln har lyckats sälja in hela byggprojekt på nätet. Man har lyckats hjälpa kunderna genomföra dem och samtidigt sälja produkterna”, säger Andreas Svensson.

Även livsmedelshandeln imponerade med en tillväxt på 40 procent, till drygt 4 miljarder kronor. Det är mycket pengar, men endast cirka 1,5 procent av all livsmedelshandel. Middagslösningar växte med 26 procent medan lösplock växte med hela 55 procent, enligt rapporten.

Läs mer: Kinneviks förra vd tar klubban i e-handelssatsande Axfood

”Nu ser vi hur kedjor som Ica, Coop och Bergendahls satsar på livsmedel på nätet. Det gör det enklare för aktörer som Mathem att bli mer attraktiva för sina kunder. Lösplocket har gått väldigt starkt och växer snabbare än matkassorna. Det här konsumentbeteendet banar väg för att livsmedel på nätet kan bli riktigt stort”, säger Andreas Svensson.

En annan stor vinnare på nätet 2015 blev baby- och barnsegmentet, enligt rapporten.

Läs mer: Babyshop.com tar in 85 Mkr - spår miljardomsättning

”Det är påtagligt att vi är inne i en ny fas där digitaliseringen påverkar alla branscher, säger PostNords detaljhandelsanalytiker och e-handelsexpert Carin Blom.

Hon får medhåll från Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel.

”Nu inser de flesta vilken fördel det är att e-handla otympliga saker som du ändå inte kan transportera hem från bygghandeln. Som ofta tar förändringen längre tid än man tror, men när det väl sker blir förändringen desto större. Nästa steg tror jag blir att aktörerna ytterligare utvecklar tilläggstjänster, som montering av beställda produkter”, säger han.



Så utvecklades ehandeln 2015:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera