Annons

Genombrott för Smart Eye – börsraketen har kontrakt med sex bilmärken

Smart Eyes grundare och vd Martin Krantz.
Smart Eyes grundare och vd Martin Krantz. Foto: Patrik Olsson.
Allt fler biltillverkare vill ha system som övervakar föraren för att öka trafiksäkerheten. Göteborgska Smart Eye har kammat hem kontrakt från sex stora bilföretag för sin teknik som mäter blickrörelser. Och på köpet blivit en börsraket.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Moderna bilar har fått kameror, radar och lidar som är riktade utåt mot omgivningen och upptäcker hinder så att bilen bland annat kan autobromsa, hålla sig innanför linjerna och anpassa farten efter framförvarande bil. 

Smart Eyes teknik bygger i stället på en kamera som är vänd inåt mot föraren och som läser av ögats rörelser, så kallad eye-tracking. I brist på ett klockrent svenskt ord kan det närmast översättas med ögonspårning eller blickövervakning.

”När man börjar blinka ofta, gnuggar sig i ögonen eller flackar med blicken. Det är tecken på trötthet och okoncentration som vårt system detekterar”, säger Martin Krantz och visar en prototyp som klarar att läsa igenom både solglasögon och vanliga glasögon.

Smart Eye huserar sju trappor upp på Första Långgatan i Göteborg med utsikt över Masthuggskajen där Stenafärjor kommer och går. Bolaget har också kontor i Detroit, Tokyo och Chongqing. 

De runt 100 anställda jobbar med utveckling av mjukvara och sammansättning av själva kameran som är liten och integreras i bilens inredning. Hur informationen ska användas avgör biltillverkaren. Det kan handla om att varna med ljud och ljus, koppla till uppringning från servicetelefon eller att bilen bromsar och stannar vid vägkanten.

”Övervakning av föraren kommer att bli lika vanligt som säkerhetsbälte och krockkuddar. Jag tror på samma utveckling som vi sett vad gäller rökning. Ingen röker inomhus längre. I framtiden kommer det att vara självklart att bilen varnar och åtgärdar när föraren inte har kontroll”, säger Martin Krantz.

Säkerhetsorganisationen Euro NCAP, som gör krocktester, har bestämt att förarövervakning ska ingå i klassificeringen från 2020 vilket lär öka efterfrågan. 

Lagstiftarna driver också på. EU planerar att distraktionsvarnare och flera andra säkerhetssystem ska bli obligatoriskt i alla nya bilar från 2022.

Första kontraktet på en serietillverkad bil var något helt fantastiskt. Jag var tvungen att nypa mig i armen.
Med hjälp av AI och snabb processorkraft läser sensorerna i realtid av såväl ögonens blickriktning som fokuspunkt.
Med hjälp av AI och snabb processorkraft läser sensorerna i realtid av såväl ögonens blickriktning som fokuspunkt. Foto: Patrik Olsson.

Smart Eye bildades redan 1999 – på grund av en dröm i bokstavlig bemärkelse.

”Min pappa ringde mig efter att han en natt drömt att det gick att styra datorn med blicken i stället för med datormusen. Han ville hjälpa sin fru som fått musarm. Jag hade gått ut Chalmers som ingenjör i fysik och jobbade med fiberoptiska sensorer och kom fram till att det var tekniskt möjligt”, säger Martin Krantz.

Med ett lån från Svenskt Innovationscentrum drog han och pappan Mats Krantz i gång, men det var några tuffa år i början. Saab Automobile var första kund som följdes av bland andra General Motors, men de kom inte längre än till utvecklingsbilar. Förrän 2015. 

”Första kontraktet på en serietillverkad bil var något helt fantastiskt. Jag var tvungen att nypa mig i armen”, säger Martin Krantz.

Bolaget gick med vinst mellan 2009 och 2012, men har sedan dess haft konstanta förluster. Tack vare investerare har man ändå kunnat växa. I fjol gjordes en nyemission på 114 Mkr där Swedbank Robur Fonder kom in som ny storägare. Martin Krantz och hans pappa är dock fortfarande största ägare.

Vi siktar på att bli störst i världen och ta 40 procent av marknaden.

Läs mer: Volvoägaren bakom stororder till Smart Eye 

Första kontraktet har följts av flera. Totalt har sex olika tillverkare valt Smart Eye till ett 40-tal bilmodeller. Det har varit stort hemlighetsmakeri kring bolagen men ifjol kunde Smart Eye gå ut med att kinesiska Geely Auto, koncernsyskon till Volvo Cars, är en av kunderna. Tidigare i år kom beskedet att BMW också köpt Smart Eyes teknik till X5, 8-serien Coupé, X3 och X4. Även en ännu inte namngiven koreansk volymtillverkare samt tre europeiska bilföretag har kontrakt med Smart Eye. Efter kundnyheterna har aktien, som sedan 2016 handlas på First North, rusat från nivåer på 30 kronor förra sommaren till över 100 kronor.  

”Ifjol hände det väldigt mycket för oss och i år väntar vi oss ännu mer. Från början var de här systemen bara för premiumbilar, men nu kommer också volymmärkena. Vårt system är rimligt i pris. Vi räknar med 50-100 kronor per bil”, konstaterar Martin Krantz.

Ingenjörernas arbetsplatser är täckta av kameror och sensorer.
Ingenjörernas arbetsplatser är täckta av kameror och sensorer. Foto: Patrik Olsson.

Ännu så länge är det förarens ögon som kameran läser av. Men Martin Krantz ser möjligheter att utöka.

”Systemet kan genom artificiell intelligens lära sig känna igen annat i bilen som en kvarglömd nyckelknippa. Och otroligt nog glömmer folk både barn och hundar i sina bilar och det skulle man också kunna upptäcka”, säger Martin Krantz.

Merparten av de klara kontrakten gäller bilmodeller som sätts i produktion senast 2022 och de kommer att leverera stora intäkter till Smart Eye.

”Med 43 bilmodeller över en livscykel uppskattar vi värdet till en miljard kronor och om vi får alla modeller hos de tillverkare som har valt oss är det 2,2 miljarder kronor”, säger Martin Krantz.

Målen är högt ställda.

”Vi siktar på att bli störst i världen och ta 40 procent av marknaden”, säger Martin Krantz.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies