De senaste åren har varit tuffa för Soundtrack Your Brand (SYB). Förlusterna har varit utmanande och pandemin har slagit hårt mot streamingbolaget, som erbjuder musikstreaming i restauranger, butiker och andra publika miljöer. Ägarna har inte varit överens och under sommaren tvingades bolaget halvera sin värdering till 325 miljoner kronor, för att locka till sig 100 Mkr i riskkapital från den relativt nya delägaren Fuel Venture Capital.
Läs mer: Efter ägarturbulensen: Soundtrack Your Brand tar 100 miljoner i en nedåtrunda
Men nu vädrar bolagets vd Ola Sars morgonluft. Under tisdagen står det klart att bolaget tecknat ett treårigt, globalt avtal med Universal Music, världens största musikbolag. Det innebär att SYB, för första gången sedan starten 2013, har avtal med alla de tre majorbolagen – Warner, Sony och Universal – samt Merlin, som samlar merparten av branschens indiebolag.
”Det är första gången Universal tecknar ett globalt streamingavtal för bakgrundsmusik i publika miljöer. Avtalet innebär att Soundtrack sätter standarden för 'B2B-streaming' globalt tillsammans med med de övriga 9000 avtal vi tecknat med förlag och skivbolag för att erbjuda vår tjänst i drygt 70 länder”, säger Ola Sars, vd och medgrundare på Soundtrack Your Brand.
Han tror avtalet blir ett lyft för hela sektorn.
”Det öppnar upp en stor tillväxtmöjlighet för branschen. Vi tror att företagsprenumerationer kan addera 15-20 procent till de intäkter skivbolagen får från övrig musikstreaming, och vi har pole position”, säger han.
Universal förväntar sig att avtalet leder till ökade intäkter för bolagets artister.
”Soundtracks affärsmodell försäkrar att musikskapare värderas och kompenseras på ett rättvist sätt”, säger James Healy, chef för digital strategi på Universal, i ett uttalande.
Ola Sars betonar att SYB ger företag en laglig tjänst – som även gynnar artister.
”Våra abonnemang kostar kring 30 dollar per månad, vilket är cirka fem gånger mer än Spotifys snittintäkter per kund. Det innebär i sin tur att skivbolag, förlag och artister tjänar mer på sin musik med vår modell”, säger Ola Sars.
SYB är i dag en prenumerationstjänst med den egna webbsidan som enda säljkanal. Det skiljer bolaget från de flesta globala konkurrenter som använder säljteam för att nå ut till butiker och restauranger.
Bland svenska bolag är Uppsalas Royal Streaming och Stockholms Epidemic Sound de största konkurrenterna. Det förstnämnda bolaget har lockat många butikskedjor som bland annat Stadium, Rusta och Synsam.
”Vi erbjuder en tjänst i paritet med Spotify för företagsmarknaden. Man betalar online och kan välja bland all möjliga spellistor och 50 miljoner låtar. Royal Streaming har bara lokala avtal med Ifpi och Stim, vilket är betydligt mer begränsande. Epidemic Sound erbjuder bara sin egen katalog. Kostnaden är lägre, men det är inte musik som någon har hört förut”, säger Ola Sars.
Under 2019 ökade SYB omsättningen med närmare 20 procent till 111 miljoner kronor, medan förlusten nästan halverades till 82 miljoner kronor.
Hur går det i år och nästa?
”Vår bransch var ju extremt exponerad i Covid19-krisen. Vi erbjöd våra kunder att pausa sina abonnemang, och det ser ut som att vi har behållit 80 procent av kunderna. Jag tror vi kan matcha fjolårets omsättning, och växa med 40 procent eller mer nästa år.”
Och resultatet?
”Vi jobbar mycket med kostnadskontroll nu och ska bibehålla eller förbättra resultatet i år. Nästa år blir det betydligt bättre, men det dröjer innan vi går med vinst.”