Hoppa till innehållet

Genombrott för streamingbolaget: ”Skapar tillväxt för hela branschen”

Streamingbolaget Soundtrack Your Brand tecknar sitt första globala avtal med världens största musikbolag, Universal Music. ”Det här är ett genombrott, inte bara för oss utan för hela branschen”, säger vd Ola Sars.

Ola Sars, vd för Soundtrack Your Brand, poserar framför Universal Musics logotyp.
Ola Sars, vd för Soundtrack Your Brand, poserar framför Universal Musics logotyp.Foto: Press

De senaste åren har varit tuffa för Soundtrack Your Brand (SYB). Förlusterna har varit utmanande och pandemin har slagit hårt mot streamingbolaget, som erbjuder musikstreaming i restauranger, butiker och andra publika miljöer. Ägarna har inte varit överens och under sommaren tvingades bolaget halvera sin värdering till 325 miljoner kronor, för att locka till sig 100 Mkr i riskkapital från den relativt nya delägaren Fuel Venture Capital.

Läs mer: Efter ägarturbulensen: Soundtrack Your Brand tar 100 miljoner i en nedåtrunda

Men nu vädrar bolagets vd Ola Sars morgonluft. Under tisdagen står det klart att bolaget tecknat ett treårigt, globalt avtal med Universal Music, världens största musikbolag. Det innebär att SYB, för första gången sedan starten 2013, har avtal med alla de tre majorbolagen – Warner, Sony och Universal – samt Merlin, som samlar merparten av branschens indiebolag.

”Det är första gången Universal tecknar ett globalt streamingavtal för bakgrundsmusik i publika miljöer. Avtalet innebär att Soundtrack sätter standarden för 'B2B-streaming' globalt tillsammans med med de övriga 9000 avtal vi tecknat med förlag och skivbolag för att erbjuda vår tjänst i drygt 70 länder”, säger Ola Sars, vd och medgrundare på Soundtrack Your Brand.

Han tror avtalet blir ett lyft för hela sektorn.

”Det öppnar upp en stor tillväxtmöjlighet för branschen. Vi tror att företagsprenumerationer kan addera 15-20 procent till de intäkter skivbolagen får från övrig musikstreaming, och vi har pole position”, säger han.

Universal förväntar sig att avtalet leder till ökade intäkter för bolagets artister. 

”Soundtracks affärsmodell försäkrar att musikskapare värderas och kompenseras på ett rättvist sätt”, säger James Healy, chef för digital strategi på Universal, i ett uttalande.

Ola Sars betonar att SYB ger företag en laglig tjänst – som även gynnar artister.

”Våra abonnemang kostar kring 30 dollar per månad, vilket är cirka fem gånger mer än Spotifys snittintäkter per kund. Det innebär i sin tur att skivbolag, förlag och artister tjänar mer på sin musik med vår modell”, säger Ola Sars.

SYB är i dag en prenumerationstjänst med den egna webbsidan som enda säljkanal. Det skiljer bolaget från de flesta globala konkurrenter som använder säljteam för att nå ut till butiker och restauranger. 

Bland svenska bolag är Uppsalas Royal Streaming och Stockholms Epidemic Sound de största konkurrenterna. Det förstnämnda bolaget har lockat många butikskedjor som bland annat Stadium, Rusta och Synsam.

”Vi erbjuder en tjänst i paritet med Spotify för företagsmarknaden. Man betalar online och kan välja bland all möjliga spellistor och 50 miljoner låtar. Royal Streaming har bara lokala avtal med Ifpi och Stim, vilket är betydligt mer begränsande. Epidemic Sound erbjuder bara sin egen katalog. Kostnaden är lägre, men det är inte musik som någon har hört förut”, säger Ola Sars. 

Under 2019 ökade SYB omsättningen med närmare 20 procent till 111 miljoner kronor, medan förlusten nästan halverades till 82 miljoner kronor.

Hur går det i år och nästa?

”Vår bransch var ju extremt exponerad i Covid19-krisen. Vi erbjöd våra kunder att pausa sina abonnemang, och det ser ut som att vi har behållit 80 procent av kunderna. Jag tror vi kan matcha fjolårets omsättning, och växa med 40 procent eller mer nästa år.”

Och resultatet?

”Vi jobbar mycket med kostnadskontroll nu och ska bibehålla eller förbättra resultatet i år. Nästa år blir det betydligt bättre, men det dröjer innan vi går med vinst.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera