Läkarbesök via videolänk är en idé vars tid är kommen. Men vem som blir ledande tjänsteleverantör på området är fortfarande en öppen fråga.
Hittills har riskkapitalbolagen storsatsat på Stockholmsbaserade Kry, som tagit in 62 miljoner kronor från bland andra Creandum, och Malmös Min Doktor, som tagit in tagit in 80 Mkr från bland andra EQT Ventures.
Men den senaste tiden är det ändå Göteborgsbolaget Visiba som fått flest rubriker i affärspressen.
Till skillnad från tjänsteleverantörerna Kry och Min Doktor är Visiba ett så kallat ”white label”-bolag. Visiba erbjuder visserligen en kraftfull e-hälsoplattform som kombinerar videomöten och text-kommunikation med säker identifiering, betalning och tidsbokning. Men istället för att sälja in den som en tjänst mot slutkund har man valt att positionera sig som en teknisk underleverantör, främst inom den offentliga vården.
Visiba har sedan tidigare avtal med landstingen i Västra Götaland, Sörmland och Östergötland. Och i söndags kunde Di Digital rapportera att landstinget i Jönköping avslutar sitt samarbete med Kry och väljer Visiba istället.
Nu står det klart att Visiba tecknat ett stort avtal på Krys hemmaplan, med Stockholms läns landsting (SLL).
”Vi har tecknat ett avtal genom Atea som avser SLL, som till en början omfattar 5-7 vårdcentraler. Går det bra är tanken att vi dubblar antalet i början av nästa år. På sikt är målsättningen att Visibas plattform ska användas på alla vårdcentraler i hela Stockholm”, säger Johan Gustafsson, vd och medgrundare på Visiba.
Avtalet sker genom ett nytt samarbete med den norska, börsnoterade it-konsulten Atea, som har en ledande ställning inom sjukvården. Atea har redan idag ett ramavtal med SLL som bland annat omfattar videokommunikation.
”Vi blir teknisk underleverantör till Atea och de blir en återförsäljare av vår plattform i Sverige”, säger Johan Gustafsson.
Han beskriver samarbetsavtalet som ”ett utmärkt exempel på Visibas kanalpartnerstrategi”.
”Det här stärker vår position som en ledande leverantör av lösningar inom e-hälsa. Atea är Nordens största leverantör av it-infrastruktur och det är en partner som ger oss nya möjligheter att införa detta på bred front", säger han.
Vilka är era konkurrenter i Stockholm?
”Kry är ju en av aktörerna som bearbetat marknaden. Men detta är ju en ganska omogen marknad och det finns inte så många helhetslösningar. Vi möter även bolag som bara säljer rena videolösningar, som Compodium till exempel”, säger Johan Gustafsson.
Visiba grundades 2014 och omsatte endast 600 000 kronor under verksamhetsåret som slutade i augusti i år. Men tillväxten är imponerande.
”Vi räknar med att omsätta mer än fem miljoner kronor under detta verksamhetsår. Följande år spår vi en omsättning på cirka 30 miljoner kronor”, säger vd Johan Gustafsson.
Än så länge har Visiba endast tagit in cirka 14 miljoner kronor i riskkapital, från en rad okända investerare.
”Vi räknar med att ta in en rejäl kapitalrunda under första kvartalet 2017”, säger vd:n och medgrundaren.
Visibas övriga medgrundare är teknikchefen Samuel Sporrenstrand, Andreas Larsson och Mike Blixt.
Läs mer: Kry tappar storkund till VisibaJohan Gustafsson, vd och medgrundare på Visiba, pitchar på Di Digitals Startup Tour i Göteborg. Foto: Amanda Lindgren
Kommer Northzone att investera i Visiba Care? Mer i Digitalpodden:
http://embed.acast.com/digitalpodden/161102