Hoppa till innehållet

Genombrott för vårdbolaget Visiba i Stockholm

Visiba snodde nyligen Jönköpings offentliga sjukvård från konkurrenten Kry. Nu tecknar man ett offentligt vårdavtal på Krys hemmaplan i Stockholm, och blir strategisk partner till Atea, den ledande it-konsulten i sjukvården.

Johan Gustafsson, vd och medgrundare på Visiba .
Johan Gustafsson, vd och medgrundare på Visiba .Foto: Visiba

Läkarbesök via videolänk är en idé vars tid är kommen. Men vem som blir ledande tjänsteleverantör på området är fortfarande en öppen fråga.

Hittills har riskkapitalbolagen storsatsat på Stockholmsbaserade Kry, som tagit in 62 miljoner kronor från bland andra Creandum, och Malmös Min Doktor, som tagit in tagit in 80 Mkr från bland andra EQT Ventures.

Men den senaste tiden är det ändå Göteborgsbolaget Visiba som fått flest rubriker i affärspressen.

Till skillnad från tjänsteleverantörerna Kry och Min Doktor är Visiba ett så kallat ”white label”-bolag. Visiba erbjuder visserligen en kraftfull e-hälsoplattform som kombinerar videomöten och text-kommunikation med säker identifiering, betalning och tidsbokning. Men istället för att sälja in den som en tjänst mot slutkund har man valt att positionera sig som en teknisk underleverantör, främst inom den offentliga vården.

Visiba har sedan tidigare avtal med landstingen i Västra Götaland, Sörmland och Östergötland. Och i söndags kunde Di Digital rapportera att landstinget i Jönköping avslutar sitt samarbete med Kry och väljer Visiba istället.

Nu står det klart att Visiba tecknat ett stort avtal på Krys hemmaplan, med Stockholms läns landsting (SLL).

”Vi har tecknat ett avtal genom Atea som avser SLL, som till en början omfattar 5-7 vårdcentraler. Går det bra är tanken att vi dubblar antalet i början av nästa år. På sikt är målsättningen att Visibas plattform ska användas på alla vårdcentraler i hela Stockholm”, säger Johan Gustafsson, vd och medgrundare på Visiba.

Avtalet sker genom ett nytt samarbete med den norska, börsnoterade it-konsulten Atea, som har en ledande ställning inom sjukvården. Atea har redan idag ett ramavtal med SLL som bland annat omfattar videokommunikation.

”Vi blir teknisk underleverantör till Atea och de blir en återförsäljare av vår plattform i Sverige”, säger Johan Gustafsson.

Han beskriver samarbetsavtalet som ”ett utmärkt exempel på Visibas kanalpartnerstrategi”.

”Det här stärker vår position som en ledande leverantör av lösningar inom e-hälsa. Atea är Nordens största leverantör av it-infrastruktur och det är en partner som ger oss nya möjligheter att införa detta på bred front", säger han.

Vilka är era konkurrenter i Stockholm?

”Kry är ju en av aktörerna som bearbetat marknaden. Men detta är ju en ganska omogen marknad och det finns inte så många helhetslösningar. Vi möter även bolag som bara säljer rena videolösningar, som Compodium till exempel”, säger Johan Gustafsson.

Visiba grundades 2014 och omsatte endast 600 000 kronor under verksamhetsåret som slutade i augusti i år. Men tillväxten är imponerande.

”Vi räknar med att omsätta mer än fem miljoner kronor under detta verksamhetsår. Följande år spår vi en omsättning på cirka 30 miljoner kronor”, säger vd Johan Gustafsson.

Än så länge har Visiba endast tagit in cirka 14 miljoner kronor i riskkapital, från en rad okända investerare.

”Vi räknar med att ta in en rejäl kapitalrunda under första kvartalet 2017”, säger vd:n och medgrundaren.

Visibas övriga medgrundare är teknikchefen Samuel Sporrenstrand, Andreas Larsson och Mike Blixt.


Läs mer: Kry tappar storkund till VisibaJohan Gustafsson, vd och medgrundare på Visiba, pitchar på Di Digitals Startup Tour i Göteborg. Foto: Amanda Lindgren


Kommer Northzone att investera i Visiba Care? Mer i Digitalpodden:

http://embed.acast.com/digitalpodden/161102

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera