Majoriteten av alla förpackningar och plastpåsar återvinns inte i dag. Nyligen infördes en skatt på plastbärkassar som inte är för varaktigt bruk.
Bolaget Pantapå vill öka återbruket och samtidigt ge företag inblick i förpackningarnas resa. Deras app släpptes i augusti 2019 har i dag omkring 100 000 användare i Sverige och i USA.
Bolaget grundades av syskonen Berfin Mert och Suwar Mert som driver bolaget tillsammans.
”Vårt mål är att nå en halv miljon användare under 2020”, meddelar Suwar Mert, vd på Pantapå i en kommentar.
Suwar Mert är i grunden civilingenjör och började för fem år sedan fundera på om plastpåsar kunde återvinnas på samma sätt som burkar och pet-flaskor.
Pantapås app läser av en streckkod på förpackningen och ger sedan användaren betalt i pengar eller kuponger när den återvinns. Det kan ske genom att lämna in förpackningen på någon av de 5 000 anslutna återvinningsstationerna i Sverige eller hos en samarbetsaktör som till statliga Apoteket.
De förpackningar som går att återvinna är främst från Pantapås anslutna kunder. Bland kunderna finns i dag globala jättar som Mondelez, Procter & Gamble, Unilever och Orkla. Användarna kan dock panta upp till fem förpackningar i veckan från andra varumärken och få betalt för det.
Nu tar Pantapå in 9,5 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Almi Invest, Orkla Ventures, Verdane Foundation och ett antal affärsänglar.
”Vi är mycket glada över att få investerare med omfattande kunskap om internationell expansion. Tack vare investeringen kan vi utöka teamet och ta tillvara på det intresse som våra befintliga kunder och marknaden visar för att expandera till fler länder och skapa en global återvinningsrevolution”, säger Suwar Mert.
Det statliga investeringsbolaget Almi Invest är en av Sveriges mest aktiva investerare i startups om man ser till antalet. Totalt förvaltar Almi Invest omkring 3 miljarder i sina regionala fonder och sin greentech-fond, nyligen sköt regeringen till ytterligare 400 Mkr.
”Pantapå har en smart affärsmodell som både varumärken, miljön och konsumenten vinner på och bidrar till en mer cirkulär konsumtion. Genom att sätta ett värde på förpackningar förändrar bolaget attityder och förvandlar skräp till resurser”, säger Emanuel Andersson, investeringsansvarig på Almi Invests greentech-fond.