Hoppa till innehållet

Gift och elchocker – myndigheter varnar för farliga leksaker på nätet

Annonser i sociala medier eller andra plattformar lockar konsumenter till billiga sajter utanför EU. Men det innebär en risk enligt flera myndigheter.

”Varorna kan också innehålla farliga kemikalier som är förbjudna i EU”, skriver Konsumentverket i ett utalande.

Kinesiska näthandeln Wish.
Kinesiska näthandeln Wish.Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Julen är näthandelns högtid. Enligt finansbolaget Sveas undersökning med över 800 svenska e-handlare tror de på att handeln kommer att stiga med minst 10 procent. 

Elsäkerhetsverket, tillsammans med Länsförsäkringars Forskningsfond, gjorde nyligen ett test där man beställde hem 30 produkter från Wish, Aliexpress och eBay.

Enligt Elsäkerhetsverket fick produkterna stora anmärkningar på fel som kan leda till elchocker eller brand. 

”26 av 28 testade produkter hade fått försäljningsförbud på den svenska marknaden”, säger Patrik Espino Colin, produktsäkerhetsexpert på Elsäkerhetsverket, i en kommentar till undersökningen till nättidningen E-handel.

Nu varnar dock även Konsumentverket tillsammans med Kemikalieinspektionen för att köpa produkter från e-handlare utanför EU.

”Kontrollsystemen som är standard inom EU finns inte utan du tar en stor risk när du privatimporterar något utanför EU. Dessutom är företagen svåra att nå både för konsumenter och för oss som tillsynsmyndigheter”, säger Konsumentverkets generaldirektör Cecilia Tisell i ett pressmeddelande.

”Om du handlar från de stora plattformarna som Wish, Amazon, E-bay och så vidare så är det egentligen inte själva plattformen du handlar av, utan du handlar av specifika säljare på de sidorna”, berättar Sinan Akdag, digital expert på Sveriges konsumenter till TT.

Hans huvudsakliga tips för en säker digital julhandel är att vara ute i god tid och vara uppmärksam.

”Många av de faktiska säljarna du handlar av är etablerade utanför EU, vilket innebär att det inte kan avkrävas ansvar om produktsäkerheten inte möter EU:s krav. Var ute i god tid och ta dig tid att kontrollera var det är du köper produkterna ifrån”, säger Sinan Akdag.

Till jul handlas mycket leksaker. I juni presenterade branschorganisationen Toy industries of Europe (TIE) en rapport som visade att 97 procent av leksakerna som hade köpts via de stora e-handelsplattformarna inte levde upp till EU:s säkerhetskrav – 76 procent klassades som direkt farliga.

Handlar du inom EU är det dock få saker som är så säkert som just leksaker, eftersom de sedan 2013 måste uppfylla kemikaliekraven i leksaksdirektivet. Där regleras bland annat vilka ämnen som inte får förekomma i leksaker.

”En av reglerna är att det ska finnas varningar på leksakernas förpackningar som är synliga för konsumenten vid försäljning. Det gäller även vid e-handel, det ska stå på hemsidan. Det kan man titta efter när man handlar”, säger Boris Vasic, pressansvarig vid Kemikalieinspektionen till TT.

Som konsument ska man hålla utkik efter om elektronik och leksaker har CE-märkning. Det är ett sorts intyg från tillverkaren på att varorna uppfyller säkerhetskraven som finns i EU.

I maj presenterade Kemikalieinspektionen resultaten från ett nordiskt tillsynsprojekt som visade att nästan åtta av tio produkter som köpts av företag utanför EU inte uppfyllde kraven i de europeiska kemikaliereglerna. Motsvarande siffra inom EU var 32 procent.

Handlar du utanför EU är det inte heller säkert att du har ångerrätt.

Men det kan vara svårt att som konsument avgöra var företaget man handlar av finns. Hemsidor kan vara automatiskt översatta till svenska och visa priser i kronor, utan att företaget är svenskt eller ens europeiskt.

”Det bästa man kan göra är att handla direkt av butiker, fysiska eller digitala, som du vet är etablerade inom Sverige eller EU”, säger Sinan Akdag till TT. 

Även när du e-handlar skönhetsprodukter måste du vara uppmärksam på vad de innehåller. En undersökning gjord av en dansk konsumentorganisation, i samarbete med bland annat Sveriges konsumenter, visade att 39 granskade produkter fanns i totalt 176 olika versioner.

”Som konsument känner man sig säker, för du ser ju på förpackningen att det är exakt samma produkt som du brukar köpa i Sverige, men via e-handel kan du köpa den för halva priset från ett annat land. Men samma produkt kan ha olika ingredienser beroende på vilket land du handlar ifrån”, berättar Sinan Akdag.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera