Hoppa till innehållet

Gig-bolaget vässar resultatet – lanserar jobbtjänsten Topskills

Gig-bolaget Cool Company såg omsättningen växa och resultatet förbättras under 2019. Nu höjer man insatsen med lanseringen av matchningstjänsten Topskills.

Jonny Simonsson, finanschef på Cool Company, med nya appen Topskills
Jonny Simonsson, finanschef på Cool Company, med nya appen Topskills

Egenanställningsföretaget Cool Company startades 2009 och har sedan dess hjälpt frilansare och konsulter att enkelt kunna fakturera uppdragsgivare utan att ha ett eget företag. Rent juridiskt sker detta genom att användarna är egenanställda på Cool Company.

Bolaget, med riskkapitalbolaget Verdane som huvudägare, såg omsättningen växa med 21 procent till 454 miljoner kronor i fjol. Samtidigt minskade förlusten med 33 Mkr till 11 Mkr, enligt siffror som Di Digital fått ta del av.

”Vi befinner oss fortsättningsvis i en stark expansionsfas vilken beräknas fortsätta under kommande räkenskapsår”, säger Jonny Simonsson, finanschef på Cool Company.

I slutet av förra året tog man in 42 miljoner kronor i en aktieemission. Pengarna skulle användas för att växla upp tillväxten i Sverige, Norge och Storbritannien. Sedan dess har antalet användare ökat från 53 000 till drygt 60 000, varav merparten i Sverige. 

Läs mer: Appjobs ökade 600 procent – spår accelererad gigekonomi

I en intervju med Di Digital i december 2019 berättade vd:n Michael Sundquist att man bland annat utvecklade en ny tjänst man kallade Topskills. Nu står det klart att Topskills, som funnits i en testversion sedan april, lanseras skarpt. 

I ett pressmeddelande skriver bolaget att tjänsten matchar frilansares profiler med uppdrag utefter kompetens, tillgänglighet och plats. Appen funkar lite som dejtingappen Tinder: Frilansaren får uppdateringar om nya jobb och kan därefter swipea bland matchade uppdrag, vänster för att avvisa och höger för att välja. 

”Vi vet att det både är tidskrävande och stressande för frilansare att hitta nya uppdrag som kan ta vid där det nuvarande slutar. Med Topskills finns ens profil ständigt tillgänglig att matchas utefter de kriterier och tillgängligheten man själv angivit, som en rekryteringsrobot som jobbar åt en dygnet runt”, säger Melanie Temml, rekryteringsexpert på tjänsten som går under namnet ”Topskills by Cool Company”.

Läs mer: Red Flag och Bokio går samman: ”Bra läge för automatiserad bokföring” 

Enligt bolaget screenas varje registrerad profil av en rekryteringsexpert innan den släpps in i appen. På det sättet säkerställer man att varje profil har den typ erfarenhet och kompetens som kan matchas med uppdrag.

”Vi screenar alla genom korta intervjuer innan de släpps in i appen. Tror vi inte att vi kommer kunna förse profilen med uppdrag vill vi inte ge fel förväntningar genom att släppa in personen och riskera att hen förblir utan matchningar”, säger Melanie Temml.

För frilansare är det gratis att skapa en profil, bläddra bland uppdrag och ansöka. Även för företag är det gratis att publicera uppdrag och få frilanskandidater presenterade. Det är först när frilansaren fakturerar för uppdraget som företaget betalar en procentandel som förmedlingsavgift.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera