(Di Digital/Strasbourg)
”En svart dag för internet.”
Så beskrev miljöpartiets Max Andersson parlamentets beslut att rösta igenom de nya, kontroversiella, upphovsrättsreglerna i Strasbourg under onsdagen.
Läs mer: Svenska EU-politikernas besvikelse över länkskatten: ”En svart dag för internet”
Framför allt är det artiklarna 11 och 13 som väckt ont blod mellan meningsmotståndarna.
Artikel 11 innebär förenklat att techjättar som Facebook, Google och Youtube måste betala licenser till upphovsrättsägarna för länkat material som användarna lägger upp.
Artikel 13 slår fast att upphovsrättsligt skyddat material snabbt ska plockas bort från sajter och plattformar.
En teknisk lösning för detta kan vara ett filter som söker igenom materialet som uppladdas och sorterar bort material som misstänks strida mot bestämmelserna.
Striden stod mellan två giganter: Upphovsrättsinnehavare, däribland stora mediehus, och de stora teknikjättarna. Vinnaren blev mediehusen som nu ska få betalt när användare länkar till artiklar.
EU: Grönt ljus för att ta betalt för länkar
Det kan vara en användare som läser en artikel från Dagens industri och bestämmer sig för att sprida den på Facebook.
Dagens industri kommer få betalt av Facebook som också hjälper tidningen att sprida materialet till Facebookanvändare. Win-win för tidningen. Men hur blir det för användarna i det långa loppet?
Tanken med de nya reglerna är att kraven på licensavgifter och filter inte ska gälla för små företag.
Facebook och Google har miljarder användare och är jättar, ingen tvekan. Men hur är det med Snapchat och andra bolag som försöker nå popularitet bland användarna genom nyskapande plattformar?
Att upphovsrättsinnehavare ska få betalt för sina verk är rimligt, men risken är att startupbolag som utvecklar nya plattformar för användare får svårt att etablera sig om de tidigt i sin utveckling omfattas av reglerna och därmed måste börja betala licenser och utveckla eller köpa in kostsamma filter. Det kan bli ett dråpslag för startupbolag och därmed hämma viktig innovation.
Det skulle också innebära att marknaden för plattformar, med just Facebook och Google i ledningen, cementeras ytterligare och att nya innovativa plattformar inte kommer användarna till godo.
Vi kan alltså vara fast med Facebook, Twitter och Instagram under en lång tid framöver.
För startupbolagen, som försöker ta fram nya plattformar, kan gårdagen ha varit en svart dag. Men för den stora majoriteten av användarna, som redan använder, trivs bra på och är nöjda med Facebook, Twitter och Instagram, är det på sin höjd ännu en grå dag på internet.