Hoppa till innehållet

Glasögon ska stålsätta metallindustrin mot kompetensbrist

I augusti drar Tobii igång ett forskningsprojekt som ska minska kompetensbristen inom svensk metallindustri – med hjälp av ett par glasögon.

Det svenska ögonsensorbolaget Tobii har länge erbjudit produkter för att förbättra kommunikation, bland annat för personer med funktionshinder. På senare tid har bolaget även gett sig in i VR- och spelvärlden. Nu ska forskningsavdelningen Tobii Pro Insights undersöka hur eye tracking-glasögon kan förbättra kompetensförsörjning i metallindustrin. 

”Det blir möjligt att se var den som bär glasögonen fäster mest uppmärksamhet. På så sätt kan man ta reda på vad i arbetet som kräver fokus och vad som sker automatiserat”, förklarar projektledaren Martin Arvidsson.

Läs mer: Ögonbolaget Tobii ökar omsättningen 

Själva glasen har en inbyggd kamera och i bågarna sitter ytterligare fyra stycken som filmar ögonen på bäraren. Via en extern styrenhet kan man betrakta vad som händer framför personen, vad den har tittat på, var blicken fixeras och hur länge. 

Tanken är att förenkla upplärningen av nya medarbetare inom metallindustrin. Den som lär ut bär glasögonen och ska via styrenheten snabbare kunna föra vidare sin expertis.

Uddeholm, Gnosjö Automatsvarvning och Bufab Lann kommer att delta i projektet genom att låta anställda testa produkten. Finansieringen kommer delvis från bolagen, som tillsammans bidrar med runt 3,5 miljoner kronor och i utbyte får låna ett flertal glasögon. Men Tobii har även blivit beviljade 2,5 Mkr från stålindustrins branschorganisation Jernkontoret och statliga innovationsmyndigheten Vinnova.

Projektet är fördelat över en treårig plan. I den första sekvensen ska mätningar göras för att specificera studiernas upplägg. Därefter testas produkten, för att slutligen utvärderas och justeras.

Läs mer: Tobii-grundare kliver åt sidan 

Varför behövs glasögonen? Räcker inte den befintliga upplärningsprocessen? 

”Det finns inget annat sätt att mäta uppmärksamhet i verkliga miljöer. Med glasögonen kan du se vad folk fokuserar på medan de utför sina uppgifter och på så sätt fånga upp kunskap som man lär sig på jobbet, sådant som är svårt att artikulera i ord och skrivna instruktioner”, säger Martin Arvidsson.

Vad ska effekten bli för bolagen?

”Framför allt ska det gå mycket snabbare att lära upp folk till temporära tjänster, som sommarjobbare till exempel. Vi hoppas även kunna förbättra intern kompetensutbildning och överbrygga språkbarriärer vid anställning av nyanlända.”

För att omvandla studierna till konkret nytta för industrin är även andra aktörer involverade i projektet. Det handlar till exempel om Teknikföretagen och IF Metall.

Om resultatet visar sig överensstämma med förväntningarna hoppas Tobii att fler branscher kan använda sig av glasögonen i framtiden.

Läs mer: Tobii presenterar nya spel med eyetracking 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera