Hoppa till innehållet

”Glöm Apple Music – Spotify får snart sin värsta konkurrent hittills”

Mark Zuckerberg var en av gästerna på Spotify-grundaren Daniel Eks bröllop. Snart är de konkurrenter. I sådana situationer är Facebook skoningslösa, skriver Di Digitals Sven Carlsson.

Sven Carlsson är reporter på Di Digital.
Sven Carlsson är reporter på Di Digital.

Sedan 2015 har Spotifys affär kretsat kring en sak: att hålla ställningarna mot Apple.

Tre år efter Apple Musics lansering står sig den svenska musiktjänsten starkt. Spotify hade nyligen 71 miljoner betalande kunder, vilket är dubbelt så många som Apple Music. Dessutom har Spotify ytterligare nära 90 miljoner gratisabonnenter som bidrar med värdefull data och reklamintäkter.

Spotify har alltså lyckats behålla ledningen över ett bolag med ett börsvärde på över 900 miljarder dollar. Det är svårt att inte imponeras. När Spotify inom några veckor går till börsen gör man det som den marknadsledande streamingtjänsten inom musik.

Men snart får Daniel Ek en ny och stor konkurrent.

Facebook rustar sig för en helt ny musikupplevelse – för sammanlagt 2 miljarder användare

Det är hans gamla kompis Mark Zuckerberg, en person som står honom så pass nära att han var med på Daniel Ek bröllop 2016. Facebook-grundaren hyllade Spotify redan 2009 men är nu på väg att konkurrera med sin gamla samarbetspartner.

Läs mer: Mark Zuckerberg gäst vid Daniel Eks bröllop 

Facebook har på relativt kort tid skaffat sig det som tog Spotify flera år att få till: avtal med de tre stora skivbolagsjättarna Warner, Universal och Sony.

Licenserna täcker inte bara Facebook utan även Messenger, Instagram och virtual reality-hårvaran Oculus. Det ser ut som att Facebook rustar sig för att erbjuda en helt ny musikupplevelse – till sina sammanlagt 2 miljarder användare. Om Facebook menar allvar är detta det värsta hotet mot Spotify hittills.

Detta är oroande också för den som kanske tänkt köpa en aktie eller två efter rekordnoteringen i New York. Med börsen bara veckor bort är Spotify alltså på väg att få sin värsta konkurrent hittills.

Det som talar för Spotify i kampen om musikmarknaden är att Apple, Google och Amazon alla verkar sköta sina musiktjänster lite med vänsterhanden. Det är mer av en kringtjänst än något som tar stora resurser i anspråk.

Källor: Telia försökte sälja allt i Spotify – fick inget napp 

Å andra sidan har alla dessa företag betydligt större kassor än Spotify. Google och Apple är dessutom så lönsamma att de knappt vet vad de ska göra av sina enorma vinster.

Att Facebook ger sig in på musikområdet är inte så konstigt. Användarna tillbringar allt mindre tid på Mark Zuckerbergs plattform. Att lyssna på musik kräver ju minst den tid det tar att spela låtarna.

Om Facebook menar allvar kan Spotify bli nästa offer för Mark Zuckerbergs aggressiva strategi.

Det tog omkring ett halvår för Facebook-ägda Instagrams nya tjänst Stories att bli lika stor som hela Snaps app. Instagrams Snap-klon är en stor anledning till att Snaps börskurs i dag står lägre än vid noteringen för ganska exakt ett år sedan.

Än så länge bär Spotify ledartröjan inom strömmad musik. Men om Facebook menar allvar kan det vara en tidsfråga innan den byter ägare.

Mer om Spotifys börsnotering:

Foto:

Källor: Telia försökte sälja allt i Spotify – fick inget napp

Foto:

Innersta kretsen täljer guld på Spotify

Foto:

Martin Lorentzon: ”Därför har jag undanbett omval i Telia”

Foto: Pressbild Spotify

Succébolaget Spotify: Från Rågsved till Wall Street

Digitalpodden Special om Spotifys historia:

https://embed.acast.com/digitalpodden/specialavsnitt-spotifysresa-franragsvedtillwallstreet-

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera