Sedan 2015 har Spotifys affär kretsat kring en sak: att hålla ställningarna mot Apple.
Tre år efter Apple Musics lansering står sig den svenska musiktjänsten starkt. Spotify hade nyligen 71 miljoner betalande kunder, vilket är dubbelt så många som Apple Music. Dessutom har Spotify ytterligare nära 90 miljoner gratisabonnenter som bidrar med värdefull data och reklamintäkter.
Spotify har alltså lyckats behålla ledningen över ett bolag med ett börsvärde på över 900 miljarder dollar. Det är svårt att inte imponeras. När Spotify inom några veckor går till börsen gör man det som den marknadsledande streamingtjänsten inom musik.
Men snart får Daniel Ek en ny och stor konkurrent.
Facebook rustar sig för en helt ny musikupplevelse – för sammanlagt 2 miljarder användare
Det är hans gamla kompis Mark Zuckerberg, en person som står honom så pass nära att han var med på Daniel Ek bröllop 2016. Facebook-grundaren hyllade Spotify redan 2009 men är nu på väg att konkurrera med sin gamla samarbetspartner.
Läs mer: Mark Zuckerberg gäst vid Daniel Eks bröllop
Facebook har på relativt kort tid skaffat sig det som tog Spotify flera år att få till: avtal med de tre stora skivbolagsjättarna Warner, Universal och Sony.
Licenserna täcker inte bara Facebook utan även Messenger, Instagram och virtual reality-hårvaran Oculus. Det ser ut som att Facebook rustar sig för att erbjuda en helt ny musikupplevelse – till sina sammanlagt 2 miljarder användare. Om Facebook menar allvar är detta det värsta hotet mot Spotify hittills.
Detta är oroande också för den som kanske tänkt köpa en aktie eller två efter rekordnoteringen i New York. Med börsen bara veckor bort är Spotify alltså på väg att få sin värsta konkurrent hittills.
Det som talar för Spotify i kampen om musikmarknaden är att Apple, Google och Amazon alla verkar sköta sina musiktjänster lite med vänsterhanden. Det är mer av en kringtjänst än något som tar stora resurser i anspråk.
Källor: Telia försökte sälja allt i Spotify – fick inget napp
Å andra sidan har alla dessa företag betydligt större kassor än Spotify. Google och Apple är dessutom så lönsamma att de knappt vet vad de ska göra av sina enorma vinster.
Att Facebook ger sig in på musikområdet är inte så konstigt. Användarna tillbringar allt mindre tid på Mark Zuckerbergs plattform. Att lyssna på musik kräver ju minst den tid det tar att spela låtarna.
Om Facebook menar allvar kan Spotify bli nästa offer för Mark Zuckerbergs aggressiva strategi.
Det tog omkring ett halvår för Facebook-ägda Instagrams nya tjänst Stories att bli lika stor som hela Snaps app. Instagrams Snap-klon är en stor anledning till att Snaps börskurs i dag står lägre än vid noteringen för ganska exakt ett år sedan.
Än så länge bär Spotify ledartröjan inom strömmad musik. Men om Facebook menar allvar kan det vara en tidsfråga innan den byter ägare.
Mer om Spotifys börsnotering:
Källor: Telia försökte sälja allt i Spotify – fick inget napp
Innersta kretsen täljer guld på Spotify
Martin Lorentzon: ”Därför har jag undanbett omval i Telia”
Succébolaget Spotify: Från Rågsved till Wall Street
Digitalpodden Special om Spotifys historia:
https://embed.acast.com/digitalpodden/specialavsnitt-spotifysresa-franragsvedtillwallstreet-
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.