Hoppa till innehållet

"Glöm Netflix, Youtube Red är en Spotify-utmanare"

"Om folk är beredda att betala en hundralapp i månaden för lite kul på bussen, varför inte ge dem både musik, film och Pewdiepie på en gång?" skriver Daniel Goldberg.  

Youtube Red.
Youtube Red.

Youtube Red blir namnet på Youtubes nya betaltjänst. För knappa 10 dollar i månaden utlovas en reklamfri tittarupplevelse, extrafunktioner som att titta på videoklipp offline samt på lite sikt tillgång till exklusivt, egenproducerat material från bland andra den svenska megastjärnan Felix “Pewdiepie” Kjellberg.

Men också tillgång till en strömmad musiktjänst vid namn Youtube Music, helt utan extra kostnad.

Det är det sistnämnda som är riktigt intressant. För Red är inte i första hand ett försök att konkurrera med videotjänster som Netflix och HBO. Snarare är det musiktjänster som Spotify och Apple Music som plötsligt har hamnat i Youtubes sökarljus på allvar.

Google, som äger Youtube, har gjort flera försök på musikområdet de senaste åren. Ingen av satsningarna, vare sig om de hetat Google Play Music eller Youtube Music Key, har tagit ordentlig fart. Att bolaget vägrat dela med sig av användarsiffror är ett tydligt tecken på att konkurrenterna har ett stort försprång.

Med Youtube Red väljer Google helt enkelt att bädda in sin musiktjänst, som nu alltså heter Youtube Music, i någonting annat. Det låter som en märklig strategi – vad säger att den som vill se exklusivt Pewdiepie-material också är beredd att byta leverantör av strömmad musik? – men det kan visa sig vara ett synnerligen framsynt drag.

Mycket pekar nämligen mot att dagens musiktjänster, på lite sikt, är på väg att förvandlas till ett slags allomfattande underhållningsplattformar. Alltså: Det vi betalar för är inte längre musiken i sig utan snarare för snabb och enkel tillgång till en stunds underhållning, oavsett om det gäller musik, film eller någonting annat.

Som Youtube Red-chefen Robert Kyncl själv säger i en intervju med sajten The Verge: För hans dotter är det omöjligt att förstå varför videoklipp ur Disneyfilmen Frozen finns på en plats medans musiken finns på en annan.

Det kanske tydligaste exemplet på trenden kommer faktiskt från just Spotify, som i våras rullade ut stöd för både podcasts och videoklipp från samarbetspartners som BBC, Wired och Comedy Central. Även Apple har satsat stort på musikvideor, sociala nätverksfunktioner och andra kringtjänster i Apple Music.

Samma logik tycks ligga till grund för lanseringen av Youtube Red. Om folk är beredda att betala en hundralapp i månaden för lite kul på bussen, tycks Google resonera, varför inte låta dem betala direkt till Youtube, redan idag världens överlägset största plattform på just det området. Och så ge dem både musik, filmklipp och Pewdiepie för pengarna.

Om folk är beredda att betala en hundralapp i månaden för lite kul på bussen, tycks Google resonera, varför inte låta dem betala direkt till Youtube. Och så ge dem både musik, filmklipp och Pewdiepie för pengarna.

Det blir allt tydligare att skiljelinjen inte längre går mellan tjänster för olika sorters media, som film och musik. Utan mellan bolag som i första hand producerar och tar betalt för eget innehåll, som HBO och Netflix, och bolag som tillhandahåller en plattform för andra, som Youtube, Apple och Spotify.

Det återstår att se huruvida Spotify gynnas eller missgynnas av den ökade konkurrensen. Apple Music har visserligen vuxit kraftigt sedan lanseringen i somras och har nu nära en tredjedel så många betalande användare som Spotify. Samtidigt tycks det svenska bolaget fått en rejäl skjuts av uppmärksamheten. Nyligen passerade man milstolpen 20 miljoner betalande kunder, och så sent som i går tog Spotify för första gången topplaceringen på amerikanska App Store i kategorin “top grossing”.

Det ska också sägas att Youtube har mycket kvar att bevisa. Att konvertera gratisanvändare till betalande kunder är en svår utmaning (fråga bara Spotify). Världens största videosajt har smått ofattbara en miljard registrerade användare. Framtiden får utvisa hur många av dem som är beredda att betala för tjänsten ur egen ficka.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera