Hoppa till innehållet

”Glöm VR” – Di Digital testar miljardsatsningen Magic Leaps AR-kit

Magic Leap, som tagit in 20 miljarder i riskkapital, har smyglanserat sin första produkt inom augmented reality. Di Digital är först ut bland svenska medier att testa glasögonen.

Di Digitals Mimi Billing testar Magic Leaps AR-kit One Creator.
Di Digitals Mimi Billing testar Magic Leaps AR-kit One Creator.Foto: Banfa Jawla

Intresset för augmented reality, förstärkt verklighet eller enkelt förkortat AR har blivit ett fokusområde för techjättar och utvecklare världen över. 

Hajpen kring AR spred sig som en löpeld när mobilspelet Pokémon Go släpptes under sommaren 2016. Mindre än ett år senare öppnade Apple sin plattform ARkit för utvecklare inom tekniken. 

Mitt i AR-hajpen finns det speciellt ett bolag som har utmärkt sig – det Floridabaserade startupbolaget Magic Leap. Bolaget har inte gjort sig känt för sina produkter, eftersom inga har funnits på marknaden, utan för vad som utlovats. Redan 2014 började hajpen kring bolaget som då tog in över 5 miljarder kronor i en runda ledd av Googles riskkapitalbolag. Men trots att bolaget spenderade stora pengar på att sälja in "drömmen om Magic Leap" dök det inte upp någon produkt. Bolaget fortsatte ta in stora mängder kapital och är nu uppe i totalt 20 miljarder i riskkapital.

Läs även: AR har gått från dröm till hajp – här är de svenska bolagen 

Till skillnad från VR där man sätter på ett par glasögon och försvinner in i en annan värld fungerar AR-glasögon genom att släppa in det påhittade i sin egen värld. För Magic Leap har det inte enbart handlat om det utan hur man ska kunna se utan även röra vid de virtuella föremålen, flytta dem, eller interagera med dem, som om de skulle vara riktiga.

Nu har AR-kitet som Magic Leap jobbat med så länge släppts i en begränsad skala. Hittills går de enbart att beställa från sex städer i USA för över 20 000 kronor och bolaget vänder sig mestadels till utvecklare för stunden.Di Digital har däremot fått testa det enda paret tillgängligt i Sverige, tack vara spelstudion Resolution Games och det är just bolagets nya Angry Bird-spel som vi testar. 

Vad man har lyckats med är 3D-upplevelsen med de virtuella prylarna, men det är ju så vi ser världen. Det är därför ingen riktig aha-upplevelse, inte heller något illamående, inget läskigt som får en att ducka. Det är helt säkert och kan liknas mer eller mindre som ett par vanliga glasögon, vilket gör att jag glömmer bort att ta av mig dem när jag pratar med grundarna av Resolution Games.

Men det är det som är styrkan. I jämförelse med VR-glasögen är Magic Leaps AR-glasögon varken tunga eller obekväma. Sladden till dosan som kläms fast i bakfickan är mindre störande än ett par hörlurssladdar och man ser sin omgivning precis som den är. Till tidpunkten när man väljer att dra in det virtuella i den, oavsett om det är spel eller något annat.Det fanns dock vissa problem med Magic Leap One. De virtuella prylarna samlas i mitten av skärmen, systemet kraschade när jag försökte göra för många saker samtidigt, bolagets standardmusik bestod av olidligt fågelkvitter och dessutom är det svårt för andra att se ens ögon genom glasögonen. 

Med 20 miljarder på fickan och 1 500 anställda borde kanske Magic Leap ha kunnat leverera något ännu bättre. Magic Leap är heller inte de enda som är inne på det här spåret. Microsoft släppte sin Hololens redan 2016, men bolaget har å andra sidan inte lyckats skapa samma hajp kring sin produkt.

Trots problemen är det något annat som pockar. För även om det är kul att spela Angry Birds på Magic Leaps AR-glasögon så handlar det här mycket mer än om underhållning. Det handlar om framtiden. 

Helt plötsligt inser jag att livet med skärmar snart kan vara förbi. Man kommer inte behöva en tunnelbaneskärm som säger när nästa tåg mot Hässelby går, jag kommer inte behöva kolla på mobilen för att få en visuell förklaring hur jag ska promenera till Tate Modern från hotellet i London eller för att läsa receptet på linsgrytan medan jag tillagar den. Allt jag behöver kommer att finnas tillgängligt i mitt synfält.

Det jag kan säga med övertygelse efter att ha testat det är - skit i VR, det är augmented och mixed reality som kan förändra våra liv om vi vill det.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera