Intresset för augmented reality, förstärkt verklighet eller enkelt förkortat AR har blivit ett fokusområde för techjättar och utvecklare världen över.
Hajpen kring AR spred sig som en löpeld när mobilspelet Pokémon Go släpptes under sommaren 2016. Mindre än ett år senare öppnade Apple sin plattform ARkit för utvecklare inom tekniken.
Mitt i AR-hajpen finns det speciellt ett bolag som har utmärkt sig – det Floridabaserade startupbolaget Magic Leap. Bolaget har inte gjort sig känt för sina produkter, eftersom inga har funnits på marknaden, utan för vad som utlovats. Redan 2014 började hajpen kring bolaget som då tog in över 5 miljarder kronor i en runda ledd av Googles riskkapitalbolag. Men trots att bolaget spenderade stora pengar på att sälja in "drömmen om Magic Leap" dök det inte upp någon produkt. Bolaget fortsatte ta in stora mängder kapital och är nu uppe i totalt 20 miljarder i riskkapital.
Läs även: AR har gått från dröm till hajp – här är de svenska bolagen
Till skillnad från VR där man sätter på ett par glasögon och försvinner in i en annan värld fungerar AR-glasögon genom att släppa in det påhittade i sin egen värld. För Magic Leap har det inte enbart handlat om det utan hur man ska kunna se utan även röra vid de virtuella föremålen, flytta dem, eller interagera med dem, som om de skulle vara riktiga.
Nu har AR-kitet som Magic Leap jobbat med så länge släppts i en begränsad skala. Hittills går de enbart att beställa från sex städer i USA för över 20 000 kronor och bolaget vänder sig mestadels till utvecklare för stunden.Di Digital har däremot fått testa det enda paret tillgängligt i Sverige, tack vara spelstudion Resolution Games och det är just bolagets nya Angry Bird-spel som vi testar.
Vad man har lyckats med är 3D-upplevelsen med de virtuella prylarna, men det är ju så vi ser världen. Det är därför ingen riktig aha-upplevelse, inte heller något illamående, inget läskigt som får en att ducka. Det är helt säkert och kan liknas mer eller mindre som ett par vanliga glasögon, vilket gör att jag glömmer bort att ta av mig dem när jag pratar med grundarna av Resolution Games.
Men det är det som är styrkan. I jämförelse med VR-glasögen är Magic Leaps AR-glasögon varken tunga eller obekväma. Sladden till dosan som kläms fast i bakfickan är mindre störande än ett par hörlurssladdar och man ser sin omgivning precis som den är. Till tidpunkten när man väljer att dra in det virtuella i den, oavsett om det är spel eller något annat.Det fanns dock vissa problem med Magic Leap One. De virtuella prylarna samlas i mitten av skärmen, systemet kraschade när jag försökte göra för många saker samtidigt, bolagets standardmusik bestod av olidligt fågelkvitter och dessutom är det svårt för andra att se ens ögon genom glasögonen.
Med 20 miljarder på fickan och 1 500 anställda borde kanske Magic Leap ha kunnat leverera något ännu bättre. Magic Leap är heller inte de enda som är inne på det här spåret. Microsoft släppte sin Hololens redan 2016, men bolaget har å andra sidan inte lyckats skapa samma hajp kring sin produkt.
Trots problemen är det något annat som pockar. För även om det är kul att spela Angry Birds på Magic Leaps AR-glasögon så handlar det här mycket mer än om underhållning. Det handlar om framtiden.
Helt plötsligt inser jag att livet med skärmar snart kan vara förbi. Man kommer inte behöva en tunnelbaneskärm som säger när nästa tåg mot Hässelby går, jag kommer inte behöva kolla på mobilen för att få en visuell förklaring hur jag ska promenera till Tate Modern från hotellet i London eller för att läsa receptet på linsgrytan medan jag tillagar den. Allt jag behöver kommer att finnas tillgängligt i mitt synfält.
Det jag kan säga med övertygelse efter att ha testat det är - skit i VR, det är augmented och mixed reality som kan förändra våra liv om vi vill det.