Hoppa till innehållet

Goldman Sachs fintech-satsar i Stockholm – flyttar in i Grand Hotel

Investmentbanken Goldman Sachs trefaldigar antalet anställda i Stockholm, efter köpet av den svenska fintechsuccén Pantor 2015. Nya kontoret hamnar i samma byggnad som Grand Hotel.

Elizabeth Martin blir högsta chef för Goldman Sachs nya Stockholmskontor ovanför Grand Hotels anrika mötessalong Vinterträdgården.
Elizabeth Martin blir högsta chef för Goldman Sachs nya Stockholmskontor ovanför Grand Hotels anrika mötessalong Vinterträdgården.

I slutet av 2015 köpte Goldman Sachs det svenska fintechbolaget Pantor Engineering. Bolaget var då känt för sin banbrytande plattform för höghastighetshandel av värdepapper, som byggts upp av några av de skarpaste utvecklarna i branschen.

Hur mycket den amerikanska investmentbanken betalade för bolaget är inte offentligt. Men delar av beloppet kan ingå i den vinst på totalt 98 miljoner kronor som bolaget uppvisade 2015-2016. Goldman Sachs förvärvade även alla rättigheter till Pantors teknik, med målet att bygga ett nytt fintech-lab i Stockholm.

Nu tar Goldman Sachs nästa steg i genom att öka antalet anställda i Stockholm från dagens 30 till drygt 100. I början av nästa år går flyttlasset från Luntmakargatan i centrala Stockholm till det nya kontoret, som är beläget på två våningsplan i nybyggda kontorslokaler ovanför Vinterträdgården i Grand Hotel. 

“Stockholm har några av världens bästa ingenjörer”, säger Elizabeth Martin, som blir högsta chef för Stockholmskontoret.

Ambitionen är att drygt 90 procent av Goldman Sachs europeiska aktiehandel ska genomföras med hjälp av system som utvecklats i Stockholm, enligt uppgift till Di Digital. Tekniken ska även hantera de nya utmaningarna med Mifid II och kommande EU-regleringar. Kontoret blir även en viktig del av Goldman Sachs satsning på en enhetlig, global plattform för snabba, tillförlitliga och kostnadseffektiva transaktioner av värdepapper och valutor.

Projektet leds av Michael Blum, på Goldman Sachs i New York. Han var tidigare teknisk chef på KCG Holdings, en annan pionjär inom höghastighetshandel.

Pantor grundades 1999 av Rolf Andersson och Ola Arvidsson, som studerat vid Handelshögskolan, och Anders Furuhed, en KTH-alumni som beskrivs som det tekniska geniet av de tre. Alla har en bakgrund inom börsoperatören OM, som idag är en del av Nasdaq. 

I samband med affären tecknade grundarna fleråriga inlåsningsavtal och är idag lokala chefer på Goldman Sachs i Stockholm.

Rolf Andersson, tidigare vd för Pantor, är managing director och jobbar direkt under Michael Blum som sitter i New York. Ola Arvidson och Anders Furuhed är seniora chefer och jobbar med utvecklingen på Stockholmskontoret.

Pantors nuvarande kontor beskrivs som en ombonad tänkarstudio. Det är inrett med heltäckningsmattor, ljudabsorberade plattor i taket och höj- och sänkbara bord. Medarbetarna klär sig informellt och byter om till tofflor när de kommer till jobbet. 

Enligt Rolf Andersson ska inredningstraditionen gälla även för de nya lokalerna ovanför Grand Hotels anrika mötessalong Vinterträdgården.

"Vi rekryterar många nyexaminerade ingenjörer. De är motiverande och högpresterande och vi vill erbjuda dem en trevlig miljö som stödjer dem," säger han.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera