Hoppa till innehållet

Goodbye Kansas investerar i dansk speldoldis

Goodbye Kansas Game invest tar första steget utanför Sverige och går in i Danmark. Spelinvestmentbolaget betalar 3 miljoner kronor för drygt 20 procent av spelstudion Framebunker, som startats av veteraner från spelmotorn Unity.

Affären blev klar för en månad sedan, men avslöjas först nu lagom till nästa veckas spelutvecklarkonferens i San Francisco, Game Developers Conferens, GDC.

”Vi har följt dem i snart ett år”, säger Per-Arne Lundberg, vd på Goodbye Kansas Game Invest.

Spelstudion Framebunker har sin bas i Köpenhamn. Den startades av avhoppare från Unity Technologies, en av de mest använda spelmotorerna i spelvärlden. 

Studions grundare Nicholas Francis, Emil Johansen och Charles Hinshaw har legat lågt fram till nu, men har tre spel på gång. Det första, ”Static Sky”, är ett taktiskt actionspel i cyberpunkmiljö med planerad lansering i slutet av 2019 till formaten pc, Switch, iOS, Xbox One och Playstation 4. De söker för närvarande en förläggare till spelet.

”Goodbye Kansas Game Invest delar vår passion och med deras hjälp kan Framebunker växa till en studio i världsklass”, kommenterar Charles Hinshaw.

Läs mer: Heta Goodbye Kansas tar in 108 miljoner – öppnar kontor i LA 

I finansieringsrundan, som totalt är på drygt 5 Mkr, deltar även Raw Furys vd Jonas Antonsson. Enligt uppgift finns ytterligare en veteran från den svenska spelbranschen med bland investerarna.

”Pengarna Framebunker tar in nu räcker i 12 till 15 månader. Vi räknar med att stötta Framebunker med både cash och kompetens även vid nästa runda”, säger Per-Arne Lundberg.

I klartext skulle det kunna betyda ytterligare 3 till 5 Mkr, vilket hittills normalt varit de summor spelinvestmentbolaget går in med.

Det här är den tionde aktiva investeringen Goodbye Kansas Game Invest gör sedan 2016 och för första gången går bolaget utanför Sveriges gränser.

”Vi ser det som att vi investerar i mer än en spelstudio. Alla våra partnerbolag kommer dra nytta av samarbetet”, kommenterar Henrik Jonsson, exekutiv producent på Goodbye Kansas Game Invest.

Läs mer: Flygande start för nytt hästspel – Goodbye Kansas går in med miljoner

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera