Hoppa till innehållet

Google anlitar svenska bolag för att sälja Youtube-annonser

Google har knutit världsunika avtal med Youtube-nätverken Splay One och United Screens.

Två av United Screens grundare, Malte Andreasson och grundare och Stina Bergfors.
Två av United Screens grundare, Malte Andreasson och grundare och Stina Bergfors.Foto: Foto: Jonas Eng

Sveriges två största Youtube-nätverk, konkurrenterna Splay One och United Screens, har sedan länge fungerat som mäklare mellan annonsörer och kreatörer på tv-plattformen.

Hittills har bolagen dock enbart kunna sälja reklam till klipp som laddats upp av Youtubers i deras egna stall. Det blir det nu ändring på.

Google, som äger Youtube, har nämligen tecknat avtal med United Screens och Splay One som ger dem tillgång till hela det svenska annonslagret.

”Hittills har vi kunnat sälja en premiumprodukt till annonsörer som vill synas i en exklusiv miljö, eftersom man får tillgång de till allra mest populära svenska kreatörerna. Det nya avtalet med Google ger annonsörerna snabb räckvidd och breda volymer till ett bättre pris”, säger Malte Andreasson, vd och medgrundare på United Screens.

Tanken är nu att United Screens ska kunna ta större marknadsandelar från de traditionella linjär-tv-kanalerna. Bolaget undersöker till exempel möjligheten att sälja annonskampanjer som löper över ett år eller längre.

”Den största skillnaden är att annonsören nu får möjlighet att driva sina kampanjer direkt mot svenska tittare på populära utländska kanaler, till exempel från Storbritannien och USA”, säger han.

Enligt Internetstiftelsen i Sverige är Youtube den största videotjänsten på nätet. Hela 87 procent av befolkningen konsumerar, mer eller mindre regelbundet, klipp på plattformen.

Läs mer: Kinnevik redo att sälja MTG:s tv-del – men behåller gärna Splay

Vigor Sörman, vd på Splay One.
Vigor Sörman, vd på Splay One.Foto: Jonatan Bylars (TT)

Splay Ones vd Vigor Sörman uppger att deras ursprungliga affär – försäljning av annonser till egna Youtubers – i princip är slutsåld.

”Genom samarbetet med Google får vi tillgång till hela annonslagret och kommer därför kunna erbjuda fler annonsörer möjlighet att jobba med oss", säger Vigor Sörman i en kommentar.

Det nya annonssamarbetet träder i kraft i dag.

”Det har egentligen tillkommit på Googles initiativ. De tror att det här kommer bli ett effektivt sätt att förbättra försäljningen på Youtube”, säger Malte Andreasson på United Screens.

Vad innebär det för er egna intäkter?

”Eftersom det är en helt ny produkt, som aldrig har testats förut i något annat land i världen, är det svårt att säga. Men vi hoppas så klart att det kommer att sälja bra, sida vid sida med vår existerande premiumprodukt”, säger han.

Splay One är ett helägt bolag till MTG-avknoppningen Nent. 

Sedan januari 2018 kontrolleras United Screens av tyska RTL Group, då de köpte samtliga aktier för 120 miljoner kronor. Mediekoncernen Bonnier, som också äger Dagens industri, var tidigare minoritetsägare i nätverket. 

Läs mer: Tysk mediejätte köper United Screens för 120 miljoner 

Läs mer: ”Affären är inget att skryta om för Bonnier” 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera