Annons

Google anlitar svenska bolag för att sälja Youtube-annonser

Två av United Screens grundare, Malte Andreasson och grundare och Stina Bergfors.
Två av United Screens grundare, Malte Andreasson och grundare och Stina Bergfors. Foto: Foto: Jonas Eng
Google har knutit världsunika avtal med Youtube-nätverken Splay One och United Screens.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Sveriges två största Youtube-nätverk, konkurrenterna Splay One och United Screens, har sedan länge fungerat som mäklare mellan annonsörer och kreatörer på tv-plattformen.

Hittills har bolagen dock enbart kunna sälja reklam till klipp som laddats upp av Youtubers i deras egna stall. Det blir det nu ändring på.

Google, som äger Youtube, har nämligen tecknat avtal med United Screens och Splay One som ger dem tillgång till hela det svenska annonslagret.

”Hittills har vi kunnat sälja en premiumprodukt till annonsörer som vill synas i en exklusiv miljö, eftersom man får tillgång de till allra mest populära svenska kreatörerna. Det nya avtalet med Google ger annonsörerna snabb räckvidd och breda volymer till ett bättre pris”, säger Malte Andreasson, vd och medgrundare på United Screens.

Tanken är nu att United Screens ska kunna ta större marknadsandelar från de traditionella linjär-tv-kanalerna. Bolaget undersöker till exempel möjligheten att sälja annonskampanjer som löper över ett år eller längre.

”Den största skillnaden är att annonsören nu får möjlighet att driva sina kampanjer direkt mot svenska tittare på populära utländska kanaler, till exempel från Storbritannien och USA”, säger han.

Enligt Internetstiftelsen i Sverige är Youtube den största videotjänsten på nätet. Hela 87 procent av befolkningen konsumerar, mer eller mindre regelbundet, klipp på plattformen.

Läs mer: Kinnevik redo att sälja MTG:s tv-del – men behåller gärna Splay

Vigor Sörman, vd på Splay One.
Vigor Sörman, vd på Splay One. Foto: Jonatan Bylars (TT)

Splay Ones vd Vigor Sörman uppger att deras ursprungliga affär – försäljning av annonser till egna Youtubers – i princip är slutsåld.

”Genom samarbetet med Google får vi tillgång till hela annonslagret och kommer därför kunna erbjuda fler annonsörer möjlighet att jobba med oss", säger Vigor Sörman i en kommentar.

Det nya annonssamarbetet träder i kraft i dag.

”Det har egentligen tillkommit på Googles initiativ. De tror att det här kommer bli ett effektivt sätt att förbättra försäljningen på Youtube”, säger Malte Andreasson på United Screens.

Vad innebär det för er egna intäkter?

”Eftersom det är en helt ny produkt, som aldrig har testats förut i något annat land i världen, är det svårt att säga. Men vi hoppas så klart att det kommer att sälja bra, sida vid sida med vår existerande premiumprodukt”, säger han.

Splay One är ett helägt bolag till MTG-avknoppningen Nent. 

Sedan januari 2018 kontrolleras United Screens av tyska RTL Group, då de köpte samtliga aktier för 120 miljoner kronor. Mediekoncernen Bonnier, som också äger Dagens industri, var tidigare minoritetsägare i nätverket. 

Läs mer: Tysk mediejätte köper United Screens för 120 miljoner 

Läs mer: ”Affären är inget att skryta om för Bonnier” 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies