Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Google anställer tusentals för att rensa upp Youtube

Google kommer nästa år ha mer än 10 000 anställda med uppdraget att leta efter stötande innehåll på videotjänsten YouTube. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Åtgärden sker efter att flera storföretag i förra veckan valt att dra tillbaka sina annonser på grund av problem med säkerheten för barn på Youtube. Det skriver The Guardian.

Under året har videotjänsten mottagit stark kritik för att rekommendera videofilmer med olämpligt innehåll för barn. Videoklippen har sett ut att innehålla oskyldiga sekvenser med populära, tecknade figurer som Peppa Pig och Disney-karaktärer, men har visat scener som är olämpliga för unga tittare, ibland med tortyrliknande inslag.

På grund av rubrikerna, som ska efterlikna vanliga barnvideofilmer, och de tecknade bilderna har Youtube automatiskt flaggat dem som lämpliga för barn.

Google säger att YouTube jämsides ökningen i mänskliga moderatorer även är i färd med att utveckla maskininlärningsteknik. Tekniken ska hjälpa till med att automatiskt flagga för problematiskt innehåll som måste plockas bort.

Läs även: Stark rapport från Google

Med hjälp av maskininlärning har moderatorerna under de senaste veckorna kunnat hitta och ta bort hundratals konton och hundratusentals kommentarer, uppgav Google.

Även i våras hoppade annonsörer av Youtube, däribland HSBC, Lloyds och Audi, efter att det uppdagats att deras reklamfilmer visats tillsammans med videos som uppmanar till extremism. Google bad då offentligt om ursäkt för problemen och lovade att ändra både teknik och policy.

Läs mer: Allt fler bolag stoppar reklam på Google och Youtube

Rättelse: I en tidigare version av artikeln stod det att Google anställer 10 000 nya medarbetare. Korrekt är att Youtube efter anställningarna kommer att ha över 10 000 medarbetare som arbetar med moderering.

(Finwire / Di Digital)


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post