Hoppa till innehållet

Google bötfälls med 75 miljoner i Sverige efter GDPR-brott

Datainspektionen menar att Google brutit mot EU:s dataskyddsförordning GDPR. Nu utfärdar de en sanktionsavgift på 75 miljoner kronor.

Till vänster: Anna Wikland är Googles vd i Sverige. Till höger: Lena Lindgren Schelin, generaldirektör för Datainspektionen.
Till vänster: Anna Wikland är Googles vd i Sverige. Till höger: Lena Lindgren Schelin, generaldirektör för Datainspektionen.Foto: Di.

Datainspektionen har i flera års tid utrett techjätten Googles förehavanden i Sverige.

Redan 2017 konstaterade myndigheten efter en utredning att det var svårt för privatpersoner att få bort resultat från sökmotorn som innehöll deras namn.

Enligt EU:s dataskyddsförordning GDPR ska en person ha ”rätt att bli glömd” om uppgifterna är oriktiga, irrelevanta eller överflödiga. 

Under 2018 startade Datainspektionen en ny granskning eftersom Google fortfarande visade lagvidriga resultat i sin sökmotor, trots uppmaningar om att dessa skulle tas bort.

Nu utfärdar Datainspektionen en så kallad sanktionsavgift på 75 miljoner kronor mot Google. 

”Dataskyddsförordningen, GDPR, ökar kraven på organisationer som samlar in och hanterar personuppgifter och stärker enskildas rättigheter. En viktig sådan rättighet är möjligheten för enskilda att få sökresultat borttagna. Nu ser vi att Google brister i sitt sätt att hantera denna rättighet”, säger Lena Lindgren Schelin, generaldirektör för Datainspektionen, i en kommentar.

Datainspektionen slår också ned på att Google informerar sajtägare när sökresultat väl tas bort, vilket det saknas rättsligt stöd för.

Google har nu tre veckor på sig att överklaga Datainspektionens beslut, vilket man planerar att göra. Läs mer om bolagets svar på kritiken här.

Bolaget har tidigare bland annat bötfällts av Datainspektionens motsvarighet i Frankrike, då på grund av olaglig insamling av persondata för annonsering.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera