Hoppa till innehållet

Google efter GDPR-boten på 75 miljoner: ”Planerar att överklaga”

Google tänker inte lägga sig platt inför Datainpektionens sanktionsavgift på 75 miljoner kronor. ”Vi håller inte med om Datainspektionens beslut, på ett principiellt plan”, säger Googles Joakim Larsson i ett uttalande.

Det var på onsdagsmorgonen som Datainspektionen meddelade sitt beslut om sanktionsavgift mot Google.

”Dataskyddsförordningen, GDPR, ökar kraven på organisationer som samlar in och hanterar personuppgifter och stärker enskildas rättigheter. En viktig sådan rättighet är möjligheten för enskilda att få sökresultat borttagna. Nu ser vi att Google brister i sitt sätt att hantera denna rättighet”, sa Lena Lindgren Schelin, generaldirektör för Datainspektionen, i en kommentar.

Läs mer: Google bötfälls med 75 miljoner i Sverige efter GDPR-brott 

Nu svarar Google.

”Vi motsätter oss inte själva rätten att bli glömd - vi har agerat på nästan 900 000 olika sådana förfrågningar sedan den här rättigheten infördes 2014”, säger Joakim Larsson, kommunikationschef för Google i Sverige och Finland.

Datainspektionen slår också ned på att Google informerar sajtägare när sökresultat väl tas bort, vilket det saknas rättsligt stöd för.

”Det är vår praxis sedan länge att meddela den som hanterar en webbplats när en 'rätten att bli glömd'-begäran resulterar i att vi tar bort en länk till deras sajt från Googles sökresultat”, säger Joakim Larsson och utvecklar: 

”Våra meddelanden informerar denna person att en borttagning har ägt rum, och identifierar de länkar som berörs. Vi avslöjar inga uppgifter om den person som kommit med begäran, eller om grunden för borttagningen.”

Google menar att denna praxis är i enlighet med GDPR och att öppenheten är viktig för att skydda exempelvis utgivares rättigheter i borttagningsprocessen.

”Vi håller inte med om Datainspektionens beslut, på ett principiellt plan, och vi planerar därför att överklaga”, säger Joakim Larsson.

Google har tre veckor på sig att överklaga Datainspektionens beslut. 

Boten på 75 miljoner kronor är den tredje och den högsta som Datainspektionen delat ut sedan GDPR trädde i kraft i fjol. 

Men med tanke på att Alphabet-koncernen omsatte totalt 1 516 miljarder kronor under 2019 lär den eventuella sanktionsavgiften inte bli särskilt kännbar.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera