Det var på onsdagsmorgonen som Datainspektionen meddelade sitt beslut om sanktionsavgift mot Google.
”Dataskyddsförordningen, GDPR, ökar kraven på organisationer som samlar in och hanterar personuppgifter och stärker enskildas rättigheter. En viktig sådan rättighet är möjligheten för enskilda att få sökresultat borttagna. Nu ser vi att Google brister i sitt sätt att hantera denna rättighet”, sa Lena Lindgren Schelin, generaldirektör för Datainspektionen, i en kommentar.
Läs mer: Google bötfälls med 75 miljoner i Sverige efter GDPR-brott
Nu svarar Google.
”Vi motsätter oss inte själva rätten att bli glömd - vi har agerat på nästan 900 000 olika sådana förfrågningar sedan den här rättigheten infördes 2014”, säger Joakim Larsson, kommunikationschef för Google i Sverige och Finland.
Datainspektionen slår också ned på att Google informerar sajtägare när sökresultat väl tas bort, vilket det saknas rättsligt stöd för.
”Det är vår praxis sedan länge att meddela den som hanterar en webbplats när en 'rätten att bli glömd'-begäran resulterar i att vi tar bort en länk till deras sajt från Googles sökresultat”, säger Joakim Larsson och utvecklar:
”Våra meddelanden informerar denna person att en borttagning har ägt rum, och identifierar de länkar som berörs. Vi avslöjar inga uppgifter om den person som kommit med begäran, eller om grunden för borttagningen.”
Google menar att denna praxis är i enlighet med GDPR och att öppenheten är viktig för att skydda exempelvis utgivares rättigheter i borttagningsprocessen.
”Vi håller inte med om Datainspektionens beslut, på ett principiellt plan, och vi planerar därför att överklaga”, säger Joakim Larsson.
Google har tre veckor på sig att överklaga Datainspektionens beslut.
Boten på 75 miljoner kronor är den tredje och den högsta som Datainspektionen delat ut sedan GDPR trädde i kraft i fjol.
Men med tanke på att Alphabet-koncernen omsatte totalt 1 516 miljarder kronor under 2019 lär den eventuella sanktionsavgiften inte bli särskilt kännbar.