Fram till 2016 existerade enbart manuell mediebevakning av talade kanaler, det vill säga att människor analyserade utvalda nyhetssändningar. Detta utfördes framför allt av studenter och i låglönelöneländer som Estland och Indien. Med All Ears lansering samma år ritades kartan om.
”I dag är vi det enda företaget som har den enda heltäckande mediebevakningslösningen för talade kanaler”, säger vd:n Tor Rauden Källstigen.
Nu är All Ears, som tidigare hette Signal Signal, mitt uppe i en investeringsrunda. På den nya ägarlistan står ängelinvesterare med nyckelroller på exempelvis Truecaller TRUE B -3,98%Dagens utveckling och Spotify, samt profiler som Simon Josefsson från Yubico och den tidigare ishockeyspelaren Mattias Weinhandl.
”Vi tar in finansiärer i hopp om att bli världsledande inom insikter om framtidens medielandskap. Rundan är i princip fulltecknad men innan sista deadline i månadsskiftet har vi ytterligare lite utrymme kvar för några utvalda investerare.”
Läs mer: Så vill Signal Signal kvantifiera det vi pratar om
Totalt reser All Ears ungefär 5 Mkr som kommer att användas för att utveckla produkten, med också för att nå ut i nya geografier, som Tor Rauden Källstigen uttrycker det.
”Vår internationella expansion är otroligt viktig. Vi vill snabbt ut i världen, ut från Gamla stan och över Atlanten. Potentialen är jättestor och det är många som efterfrågar riktigt bra koll på Youtube, podcasts, radio, tv och andra talade medier”, säger Tor Rauden Källstigen.
Företaget, som omsätter 4 Mkr i år, finns i Norge sedan 2018 och i Danmark sedan i somras. I januari signerades också ett kontrakt med företagets första amerikanska kund, en större pr-nätverksbyrå.
”Förstudien inför lanseringen i USA var spännande och förbluffande. Vi trodde att vi skulle möta konkurrens direkt, men det visade sig att talad mediebevakning är eftersatt även där.”
Läs mer: ”Google för ljud” tar in pengar och siktar internationellt
Ambitionen med All Ears, säger Tor Rauden Källstigen, är större än att låta kommunikationschefer på bolag som SJ, Toyota och Systembolaget att förstå ett nytt talat medielandskap.
”Våra kunder vill bevaka vad som sägs om deras varumärken för att snabbt kunna agera om en pr-kris uppstår. Att vara först på bollen är det allra viktigaste i krishantering.”