Hoppa till innehållet

Svenska ”Google för ljud” växer i USA och tar in nytt kapital

All Ears lyssnar på talade medier och analyserar vad som sägs där. AI-bolaget fortsätter expansionen utomlands och tar nu in nytt kapital. ”Ingen annan har den här informationen”, säger vd:n Tor Rauden Källstigen.

All Ears, med vd:n Tor Rauden Källstigen i spetsen, har tagit in Walmart som kund.
All Ears, med vd:n Tor Rauden Källstigen i spetsen, har tagit in Walmart som kund.Foto: Elise Amendola och Jesper Frisk (Di).

Trots coronakrisen fortsätter svenska All Ears att växa i snabb takt. Även om omsättningen fortfarande är relativt liten, ser den ut att ha mer än dubblats till omkring 8 miljoner kronor för det brutna räkenskapsåret 2019-20 som snart avslutas.

”Vi är nära 'break even' på månadsbasis”, säger All Ears vd Tor Rauden Källstigen.

All Ears analyserar talade medier från bland annat tv, radio, poddar och Youtube. Främst är verktyget till för kunder inom kommunikation och pr som behöver en omvärldsbevakning.  

Bolaget var oroligt för utvecklingen i början av året, men agerade snabbt och använde sina egna verktyg för att finslipa strategin. Genom att se vilka sektorer som var mer aktiva kunde de se vilka som gick starkt framåt.

”Det handlar främst om offentlig sektor, politik och opinion med fackförbund samt partier, finans- och försäkringssektorn, livsmedel och näthandel.”

All Ears ser samtidigt att de även behåller befintliga kunder. 

”Det här är inte en utgift de klipper utan det har blivit ett måste.”

Kunderna bevakar ofta sig själva, branschen och konkurrenter genom All Ears verktyg. De får sedan mejl med ett larm, så att de snabbt kan agera om något akut har inträffat, eller rapporter kring längre tidsperioder. I framtiden ska analyserna bli alltmer strategiska även kring vad det pratas om i anslutning till kundernas ämnen.

All Ears startade i Sverige för fyra år sedan, då med namnet Signal Signal, och expanderade sedan i Norden. För ett år sedan siktade bolaget in sig på USA och började samarbeta med en större pr-byrå i landet. Nyligen blev de även uppsökta av detaljhandelsjätten Walmart.

”Walmart är ett bolag som går väldigt bra, de jobbar aktivt med analys och vi lär oss mycket av den amerikanska marknaden. Walmart har ett helt annat behov av övergripande analys då de pratas om så mycket”, säger Tor Rauden Källstigen.

Bolaget tar nu in omkring 7 Mkr i nytt riskkapital från bland annat Alfvén & Didrikson och Bonnier Ventures. Pengarna ska gå till att fortsätta expansionen till fler länder samt att utveckla produkten.

Läs mer: ”Google för ljud” tar in färska miljoner

All Ears databas är dessutom en guldgruva som möjliggör sökningar och jämförelser historiskt. 

”Vi har unik data med miljarder av analyserade talade ord”, säger Tor Rauden Källstigen.

Till exempel gjorde bolaget en analys åt Di Digital när coronakrisen började brisera i Sverige. Den visade då hur pandemin totalt dominerade svenska medier. 

Läs mer: Så mycket pratar Sverige om viruset – ”liknar inget vi sett”

Fotnot: All Ears delägare Bonnier Ventures ingår i Bonnierkoncernen – som även kontrollerar Dagens industri.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera