Hoppa till innehållet

Svenska ”Google för ljud” växer i USA och tar in nytt kapital

All Ears lyssnar på talade medier och analyserar vad som sägs där. AI-bolaget fortsätter expansionen utomlands och tar nu in nytt kapital. ”Ingen annan har den här informationen”, säger vd:n Tor Rauden Källstigen.

All Ears, med vd:n Tor Rauden Källstigen i spetsen, har tagit in Walmart som kund.
All Ears, med vd:n Tor Rauden Källstigen i spetsen, har tagit in Walmart som kund.Foto: Elise Amendola och Jesper Frisk (Di).

Trots coronakrisen fortsätter svenska All Ears att växa i snabb takt. Även om omsättningen fortfarande är relativt liten, ser den ut att ha mer än dubblats till omkring 8 miljoner kronor för det brutna räkenskapsåret 2019-20 som snart avslutas.

”Vi är nära 'break even' på månadsbasis”, säger All Ears vd Tor Rauden Källstigen.

All Ears analyserar talade medier från bland annat tv, radio, poddar och Youtube. Främst är verktyget till för kunder inom kommunikation och pr som behöver en omvärldsbevakning.  

Bolaget var oroligt för utvecklingen i början av året, men agerade snabbt och använde sina egna verktyg för att finslipa strategin. Genom att se vilka sektorer som var mer aktiva kunde de se vilka som gick starkt framåt.

”Det handlar främst om offentlig sektor, politik och opinion med fackförbund samt partier, finans- och försäkringssektorn, livsmedel och näthandel.”

All Ears ser samtidigt att de även behåller befintliga kunder. 

”Det här är inte en utgift de klipper utan det har blivit ett måste.”

Kunderna bevakar ofta sig själva, branschen och konkurrenter genom All Ears verktyg. De får sedan mejl med ett larm, så att de snabbt kan agera om något akut har inträffat, eller rapporter kring längre tidsperioder. I framtiden ska analyserna bli alltmer strategiska även kring vad det pratas om i anslutning till kundernas ämnen.

All Ears startade i Sverige för fyra år sedan, då med namnet Signal Signal, och expanderade sedan i Norden. För ett år sedan siktade bolaget in sig på USA och började samarbeta med en större pr-byrå i landet. Nyligen blev de även uppsökta av detaljhandelsjätten Walmart.

”Walmart är ett bolag som går väldigt bra, de jobbar aktivt med analys och vi lär oss mycket av den amerikanska marknaden. Walmart har ett helt annat behov av övergripande analys då de pratas om så mycket”, säger Tor Rauden Källstigen.

Bolaget tar nu in omkring 7 Mkr i nytt riskkapital från bland annat Alfvén & Didrikson och Bonnier Ventures. Pengarna ska gå till att fortsätta expansionen till fler länder samt att utveckla produkten.

Läs mer: ”Google för ljud” tar in färska miljoner

All Ears databas är dessutom en guldgruva som möjliggör sökningar och jämförelser historiskt. 

”Vi har unik data med miljarder av analyserade talade ord”, säger Tor Rauden Källstigen.

Till exempel gjorde bolaget en analys åt Di Digital när coronakrisen började brisera i Sverige. Den visade då hur pandemin totalt dominerade svenska medier. 

Läs mer: Så mycket pratar Sverige om viruset – ”liknar inget vi sett”

Fotnot: All Ears delägare Bonnier Ventures ingår i Bonnierkoncernen – som även kontrollerar Dagens industri.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera