Trots coronakrisen fortsätter svenska All Ears att växa i snabb takt. Även om omsättningen fortfarande är relativt liten, ser den ut att ha mer än dubblats till omkring 8 miljoner kronor för det brutna räkenskapsåret 2019-20 som snart avslutas.
”Vi är nära 'break even' på månadsbasis”, säger All Ears vd Tor Rauden Källstigen.
All Ears analyserar talade medier från bland annat tv, radio, poddar och Youtube. Främst är verktyget till för kunder inom kommunikation och pr som behöver en omvärldsbevakning.
Bolaget var oroligt för utvecklingen i början av året, men agerade snabbt och använde sina egna verktyg för att finslipa strategin. Genom att se vilka sektorer som var mer aktiva kunde de se vilka som gick starkt framåt.
”Det handlar främst om offentlig sektor, politik och opinion med fackförbund samt partier, finans- och försäkringssektorn, livsmedel och näthandel.”
All Ears ser samtidigt att de även behåller befintliga kunder.
”Det här är inte en utgift de klipper utan det har blivit ett måste.”
Kunderna bevakar ofta sig själva, branschen och konkurrenter genom All Ears verktyg. De får sedan mejl med ett larm, så att de snabbt kan agera om något akut har inträffat, eller rapporter kring längre tidsperioder. I framtiden ska analyserna bli alltmer strategiska även kring vad det pratas om i anslutning till kundernas ämnen.
All Ears startade i Sverige för fyra år sedan, då med namnet Signal Signal, och expanderade sedan i Norden. För ett år sedan siktade bolaget in sig på USA och började samarbeta med en större pr-byrå i landet. Nyligen blev de även uppsökta av detaljhandelsjätten Walmart.
”Walmart är ett bolag som går väldigt bra, de jobbar aktivt med analys och vi lär oss mycket av den amerikanska marknaden. Walmart har ett helt annat behov av övergripande analys då de pratas om så mycket”, säger Tor Rauden Källstigen.
Bolaget tar nu in omkring 7 Mkr i nytt riskkapital från bland annat Alfvén & Didrikson och Bonnier Ventures. Pengarna ska gå till att fortsätta expansionen till fler länder samt att utveckla produkten.
Läs mer: ”Google för ljud” tar in färska miljoner
All Ears databas är dessutom en guldgruva som möjliggör sökningar och jämförelser historiskt.
”Vi har unik data med miljarder av analyserade talade ord”, säger Tor Rauden Källstigen.
Till exempel gjorde bolaget en analys åt Di Digital när coronakrisen började brisera i Sverige. Den visade då hur pandemin totalt dominerade svenska medier.
Läs mer: Så mycket pratar Sverige om viruset – ”liknar inget vi sett”
Fotnot: All Ears delägare Bonnier Ventures ingår i Bonnierkoncernen – som även kontrollerar Dagens industri.