Annons

Google fortsatt studenternas favorit

Google är känt för att satsa en del på sina kontor.
Google är känt för att satsa en del på sina kontor. Foto: Ng Han Guan
De flesta studenterna vill jobba inom techbranschen enligt bemanningsbolaget Academic Works årliga undersökning. Jättar som Google rankas högst i år igen, men bland bubblarna finns havredryckstillverkaren Oatly.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Google toppar listan med högst rangordnade svenska arbetsgivare för femte året när Academic Work har hört med drygt 7 000 studenter och akademiker. 

”Rekrytering är bland det viktigaste vi gör och investerar därför mycket tid och resurser i detta. Andra saker jag vill lyfta är att vi är oerhört transparenta och ger våra anställda en röst och en trygghet att våga prova, utmana och misslyckas”, säger Martin Eriksson, rekryteringspartner på Google i ett uttalande.

Möjligt är det diskussionerna kring hållbarhet och veganism som nu lyft Oatly till en 11:e plats. 

”Vi brinner för hållbarhet, hälsa och transparens. På Oatly har vi jobbat enligt dessa värderingar sedan starten 1994. De delas av våra medarbetare och är väldigt levande i vår vardag och i varje beslut vi fattar. Jag tror att unga professionella ser vad Oatly står för, och att det bidragit till vår ”fina placering i detta index, säger Maria Lindén, hr-chef på Oatly.

Jämfört med förra året är det fortfarande fullt med techjättar i toppen, även om ordningen har bytts något. Tydligen längtar även studenterna till rymden då Nasa kvalade in på en sjundeplats.

”Vi är inte förvånande att Google är kvar i toppen och att Oatly klättrar rakt in på en 11:e plats. Det är två arbetsgivare som har varit väldigt duktiga på att skapa sig en stark identitet som medarbetarna är en självklar del av. Men det är viktigt att arbetsgivare inte stirrar sig blinda på de företag som toppar listor när det kommer till arbetsgivarattraktion. Om vi försöker efterlikna andra riskerar vi istället att uppfattas som generiska. Säg istället det som ingen annan arbetsgivare kan säga, det som gör den egna organisationen unik”, säger Julia Granström, employer brandning-specialist på Academic Work.

 

Läs mer: Techbolagens knep för att få den bästa personalen 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer