Hoppa till innehållet

Google friar Jalbum – drar tillbaka anklagelserna om länkfusk

Google hotade honom med svartlistning. Nu drar sökjätten tillbaka anklagelserna. “Det måste ha varit ett missförstånd”, säger entreprenören David Ekholm på Jalbum.

David Ekholm, grundare och vd på Jalbum.
David Ekholm, grundare och vd på Jalbum.Foto: Privat

För en knapp månad sedan kunde Di Digital rapportera om hur David Ekholm, grundare av webbtjänsten Jalbum, hamnat i onåd hos sökjätten Google.

Google anklade då hans bolag för att ha manipulerat sin ranking hos sökmotorn med fejkade länkar. David Ekholm menade snarare att hans ranking var en naturlig följd av att Jalbum är en populär tjänst med många användare.

Påföljderna kan bli hårda när Google slår till mot misstänkt länkfusk. Att uteslutas ur sökresultaten kallas på branschspråk för svartlistning, och kan få helt förödande resultat för webbtjänster som är beroende av trafik från Google.

“Google uttrycker ännu så länge inte något explicit hot, men vi vet vad det handlar om. Antingen sänks ens ranking eller i värsta fall svartlistas man“, sa David Ekholm då till Di Digital.

Men nu drar Google, till synes utan förklaring, tillbaka sina anklagelser.

“Den kommer ett mejl från en noreply-adress där det stod att ‘the manual action has been removed’. Det är Googlespråk för att de lagt ned anmälan”, säger David Ekholm.

Har ni gjort några ändringar?

“Vi har börjat titta på en proaktiv lösning där vi markerar i koden att sidan är automatgenererad. Men det är ingenting vi berättat om för Google eller som slagit igenom särskilt brett än”, säger David Ekholm.

“Jag misstänker att varningen var automatgenererad och att de ändrade sig när en människa tittade på ärendet. Det vi gör skiljer sig i praktiken inte från vad som sker hos Wordpress, Blogger och andra stora tjänster”, fortsätter han.

Det blir som att släppa en atombomb för att ha ihjäl en ensam terrorist.

David Ekholm var tidigare mycket kritisk till Googles sätt att kommunicera med sajtägare och entreprenörer.

“Det finns ingen människa att kontakta för dialog. Man är dömd på förhand och ges bara möjlighet att klicka på en 'request review'-knapp när man tagit bort länkarna”, sa han nyligen till Di Digital.

Det nya beskedet från sökjätten betyder att verksamheten på Jalbum återgår till det normala. Men David Ekholm står fast vid sin kritik.

“Google är smarta och intentionen är rätt, men det faller lätt fel när man slår så brett. Det blir som att släppa en atombomb för att ha ihjäl en ensam terrorist. Jag hade uppskattat en förklaring, för sådana här saker sätter ju mig som sajtägare ur spel under ganska lång tid”, säger han.

Di Digital har sökt företrädare för Google i Sverige för en kommentar. 

Läs även: Svensk entreprenör i storbråk med Google

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera