Hoppa till innehållet

”Google Nest Hub får mig att lyssna på Beethoven”

Röstassisten förvandlar mig till en högkonsument av både kultur och nyheter. Men frågan är om det är värt att ge upp sin data för att bli upplyst, skriver Di Digitals reporter Fredrik Björkman, som testat Googles nya smarta högtalare Nest Hub.

Google har precis släppt sin nya smarta högtalare, Nest Hub, i Sverige. 

Den här gången lockar sökjätten, som på senare tid även blivit ett hårdvarubolag, med en bildskärm i sin tredje generations högtalare med röstassistent.

Mitt första intryck är att det går smidigt. En likande känsla som Apples tidiga versioner av Apple tv och Macbook gav, efter år av tröskande med diverse pc och HDMI-kablar. 

Inom ett par minuter har jag konfigurerat Nest Hub i mitt kök, som lirar relativt väl med Home Mini i sovrummet. Det är inte så långt mellan rummen, vilket resulterar i att båda gärna vaknar till liv när jag ropar ut ”Hey Google” eller ”Ok Google”. 

En positiv effekt för mina grannar blir att jag sänker rösten nämnvärt när jag pratar med assistenten för att inte väcka enheten i det andra rummet.

Men den entusiastiska inställningen jag först hade till Nest Hub, naggas lite i kanten av att den under kvällen tvärt bestämmer sig för att byta språk till engelska. Enligt Google handlar det om buggar i de tidiga testversionerna som snart ska vara borta.

Det är förvisso trevligt med ett tvåspråkigt hem, men för den som föredrar svenskt tungomål lär det bli en utmaning att få reda på vädret i Stockholm. 

Svaret blir en upprapning av Stockholms Wikipedia–sida. Visste du att Stockholm höll i hästsportsdelen i sommar-OS 1956, som i övrigt hölls i Australien? Otroligt.

När jag i december förra året fick en pratstund med ärkekonkurrenten Amazons teknikchef Werner Vogels under finska techfestivalen Slush, gav han mig en ny bild av vad de smarta högtalarna egentligen är för storbolagen. De har nästintill obemärkt fört in de uppkopplade mikrofonerna i våra hem – och står ständigt redo att spela in oss och kartlägga våra köp-, teknik- och sökvanor.

Den smarta högtalaren, i Amazons fall kallad Echo med röstassistenten Alexa, är i själva verket bara testballonger för att få in mer data om hur användarna brukar själva röststyrningen, medgav teknikchefen för ett av världens största bolag.

Och nog blir jag mer och mer bekväm i att tilltala Nest Hub ju längre tiden går. Samtidigt krävs en del kreativitet hos användaren för att mata assistenten med nya kommandon och uppgifter. 

Jag får kämpa för att komma på mer och mer avancerade musikreferenser; börjar enkelt med Tyler, The Creator, går vidare med en Axel Boman-mix av Appleblim & Al Tourettes och avslutar med ett klassiskt verk av Erik Satie, Gnossienne No.1: Lent framförd av Klára Körmendi. Jodå, Nest Hub hänger med. 

Lite lömskt är det nog, det här med att få oss att bli bekväma med röststyrning genom de smarta högtalarna. Vem kan tycka illa om möjligheten att faktiskt berätta för DJ:n vad hen ska spela? 

Det skulle vara integriteten då...

Lömskt är ordet. Helt plötsligt kommer jag på mig själv med att lyssna på Bethooven som aldrig förr, mina musikreferenser är helt enkelt slut. Nest Hub gör mig till ett kulturellt högdjur. Vad väntar härnäst? Att jag ropar på min assistent efter en eftermiddagscocktail och när en tveksam inställning till ”pöbeln”?

Den stora nyheten för Nest Hub är såklart 7-tumsskärmen. I och med att jag ställer den i köket får jag faktiskt också användning för skärmen när jag ber om recept på asiatisk nudelsallad. När högtalaren ”vilar” visas klockan och jag får snabbt väderleken för dagen både visuellt och uppläst för mig. Dessutom kan jag se och scrolla i min kalender för dagen.

Under morgonen tar jag del av Ekots sändningar i Sveriges Radio när jag slevar i mig gröten. Sannolikt hade jag inte gjort det om jag tvingats sätta igång mobilen och parkoppla med en högtalare, men med röstassistenten fungerar det smidigt.

Jag blir uppdaterad och välinformerad om nyhetsläget. Samtidigt lurar känslan av 1984, det går inte att komma undan att jag delar med mig av mycket personlig data till ett bolag som redan nu åkt på stora GDPR-böter. 

Det gäller alltså för användaren att väga integriteten mot användarvänligheten och funktionerna. 

När jag ställer frågan om vad Googles röstassistent vet om integritet, fylls skärmen av nyhetsartiklar om hur mycket bolaget vet om mig. Visste du att Google har fullständig historik över alla röstkommandon, även röstinspelningar? Otroligt.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera