Hoppa till innehållet

Google om annonsproblemet: "Väldigt, väldigt, väldigt litet"

Flera stora annonsörer bojkottar Google för att de inte vill synas nära extremistiskt innehåll. Sökjätten menar att problemet är ytterst litet – men har infört ett antal åtgärder för att minska det.

Sundar Pichai, vd för Google.
Sundar Pichai, vd för Google.Foto: Jeff Chiu/TT

De senaste veckorna har flera stora annonsörer stoppat sin reklam på Google och Youtube för att de inte vill synas i anslutning till extremistiskt innehåll.

Bland företagen som stoppat annonseringen finns bland annat Johnson & Johnson, McDonald’s, Audi, Honda, Volkswagen, Toyota, L’Oréal och Marks and Spencer valt att antingen begränsa eller ta bort Google-annonser. I Sverige har Svenska spel valt att pausa sin annonsering, enligt Dagens media.

Enligt analysfirman Nomura Institnet kan Google komma att förlora upp till 750 miljoner dollar, motsvarande nästan 6,6 miljarder kronor på grund av den pågående bojkotten.

Men i en intervju med Recode tonar Googles affärschef Philipp Schindler ned betydelsen av problemet.

"Det har alltid varit ett litet problem, med ett väldigt, väldigt, väldigt litet antal annonser som syns i videoklipp som inte är bra för varumärket", säger han till sajten och tillägger:
"Och de senaste veckorna har någon bestämt sig för att rikta lite mer strålkastarljus på problemet."

Bland annat har The Guardian och Wall Street Journal uppmärksammat att annonser körs i anslutning till videoklipp från hatgrupper.

Trots att Philipp Schindler alltså menar att problemet är ytterst litet säger han till Recode att sökjätten har genomfört ett antal åtgärder för att minska det. Bland annat ska förbättrad mjukvara hitta fem gånger fler videoklipp med dåligt innehåll. Dessutom ska svarstiden minska när någon flaggar att ett videoklipp är olämpligt. Dessutom ska externa bolag få utvärdera Googles ansträngningar.

En representant från Google uppger i en kommentar till Recode att den andel av annonsörernas sidvisningar som kom från flaggat innehåll uppgick till mindre än en tusendels procent av det totala antalet sidvisningar.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera