Efter besvikelsen på Googles annonstillväxt under årets första kvartal var det som om marknaden tog i från tårna när de senaste siffrorna kom på torsdagskvällen svensk tid.
Googles moderbolag Alphabet drog in 38,9 miljarder dollar i intäkter under årets andra kvartal, motsvarande närmare 670 miljarder kronor. Det innebär en ökning med 19 procent jämfört med samma kvartal i fjol.
Även vinsten låg över förväntningarna, med 14,21 dollar per aktie jämfört med 11,30 dollar.
Tillväxten för betalda klick på annonser gick upp med 28 procent, vilket liksom under årets första tre månader var en svagare tillväxt än i fjol. Samma siffra för andra kvartalet 2018 var 58 procent.
Bolaget kämpar med en mättad marknad och till viss del också konkurrens. Även kontroverserna kring Youtube med exempelvis moderering har ställt till det.
Läs också: Google väntas få böter för barnskyddet på Youtube
Under kvartalet investerade Alphabet bland annat inom området man kallar ”other bets”, där till exempel självkörande bilar under namnet Waymo och internetballongerna i Project Loon ingår. Verksamheten drog in 162 miljoner dollar, men förlusterna var samtidigt 989 miljoner dollar, motsvarande 9,3 miljarder kronor.
Läs mer: Robotbilen klar för att köra passagerare i Kalifornien
Sedan förra resultatrapporten i slutet av april, då Alphabets aktie dippade rejält, har kursen åkt berg-o-dalbana på börsen. Hittills i år har Googles aktievärde gått upp med drygt 8 procent.
När rapporten kom på torsdagen rusade aktien i efterhandeln och var uppe och vände på över 9 procent.
En skugga som hänger över Googles starka resultat är att USA:s justitiedepartement gick ut tidigare i veckan och sa att man ska utreda hur flera av techjättarna påverkar marknadskonkurrensen.
Läs också: Googles maktdemonstration – köper upp konkurrentens huvudkontor