Hoppa till innehållet

Google slår vinstförväntningarna med råge

Googles ägarbolag Alphabet slog vinstförväntningarna med råge under årets första kvartal. Detta efter en kraftig ökning av annonsförsäljningen.

Sundar Pichai, vd för Google.
Sundar Pichai, vd för Google.Foto: Tony Avelar

Googles ägarbolag Alphabet ökade sin vinst med 73 procent för årets första kvartal. Vinsten steg till 9,4 miljarder dollar, eller 13:33 dollar per aktie, jämfört med en vinst på 5,4 miljarder dollar, eller 7:73 dollar per aktie, samma period 2017.

Omsättningen steg till 31,2 miljarder dollar, jämfört med 24,8 miljarder dollar året före.

Bakom den ökade vinsten ligger framför allt en kraftig ökning av annonsförsäljningen på nätet. Antalet betalda klick ökade också kraftigt, upp 55 procent jämfört med första kvartalet i fjol.

Resultatet slog förväntningarna med råge. Enligt Bloombergs snittprognos var ett resultat på 9:30 dollar väntat. Aktien steg något på efterbörsen.

TT / Di Digital

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera