Hoppa till innehållet

Google stryper marknadsföringsbudgetar med upp till hälften

Enligt dokument som CNBC har tagit del av fryser Google nyanställningar och kapar marknadsföringsbudgetar med så mycket som 50 procent.

Googles moderbolag Alphabets vd Sundar Pichai.
Googles moderbolag Alphabets vd Sundar Pichai.Foto: J. Scott Applewhite

I veckan fick anställda på Googles marknadsavdelning mejl om budgetnedskärningar. I dem stod det även att man fryser rekryteringar, både för heltidsanställda och konsulter.

Enligt ett meddelande som CNBC har tagit del av, från en global chef på Google, handlar det om nedskärningar av marknadsbudgetar på upp till hälften för andra halvan av 2020.

Informationen bekräftades delvis av en talesperson från Google som sa att en del budgetar skärs ner med upp till hälften, medan andra kommer att omfördelas.

Läs mer: Google drar ner rejält på rekryteringstakten: ”Vi är inte immuna 

”Som vi informerade om förra veckan, så omvärderar vi tempot för våra investeringsplaner under resten av 2020 och kommer att fokusera på några utvalda marknadsföringsaktiviteter”, skriver talespersonen i ett mejl till CNBC.

Google kommer fortsatt ha en robust marknadsföringsbudget, särskilt digitalt, inom flera affärsområden, skriver personen.

Läs även: Multimiljardsmäll för techjättarnas annonsintäkter

 

 

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera