Trendspanarna är eniga. VR, virtual reality, slår igenom på bred front under 2016.
Som Di Digital rapporterat drivs trenden i Sverige av spelbolag som Starbreeze och Resolution Games. Internationellt är det främst Facebook och Microsoft som står för de stora satsningarna.
Läs mer: Facebook öppnar försäljningen av VR-headset
I förra veckan började Facebooks helägda bolag Oculus VR ta emot förbeställningar av sitt Oculus Rift-system, med sin cyklopliknade VR-mask ämnad för "immersive gaming". Kring 400 personer jobbar idag på Oculus, enligt Recode.
Nu höjer Google insatsen med en egen dedikerad VR-avdelning. Och sökjättens vd Sundar Pichai har utsett Clay Bavor, en av sina mest lovande direktörer, för att leda satsningen, enligt flera källor i amerikansk press. Draget tolkas som att Google vill ta VR från sin experimentlåda Google Cardboard till en mer livskraftig affärsverksamhet med kommersiella VR-applikationer.
Clay Bavor har tidigare varit chef för Googleappar som Gmail, Drive och Docs. Han har även övervakat utvecklingen av Google Cardboard, en billig VR-mask från 2014 gjord av kartong som kan användas i kombination med en smartphone.
Nu ska Clay Bavor fokusera helhjärtat på VR-produkter.
Till att börja med kommer satsningarna förmodligen bygga på Google Cardboard, som bland annat gjort VR tillgängligt för skolelever. Google har även inlett ett samarbete med GoPro som introducerat VR-filmer på videosajten Youtube.
Längre fram kan Googles investering i augmented reality-bolaget “Magic Leap” utgöra en viktig del av dess VR-strategi.
Läs mer: Miljarder till mystiska AR-bolaget Magic Leap
Oavsett ser det ut som att Google och Clay Bavor är redo att höja insatsen i det som kan bli nästa storskärm för allt ifrån spel till virtuella lägenhetsvisningar.