Hoppa till innehållet

Google utser VR-chef, utmanar Facebooks Oculus

Facebook och Microsoft har banat väg för virtual reality (VR). Nu höjer Google insatsen genom att utse en officiell VR-chef som ska ta sökjättens "Cardboard"-låda till nästa nivå.

"Experimentlådan" Google Cardboard
"Experimentlådan" Google Cardboard

Trendspanarna är eniga. VR, virtual reality, slår igenom på bred front under 2016.

Som Di Digital rapporterat drivs trenden i Sverige av spelbolag som Starbreeze och Resolution Games. Internationellt är det främst Facebook och Microsoft som står för de stora satsningarna.

Läs mer: Facebook öppnar försäljningen av VR-headset

I förra veckan började Facebooks helägda bolag Oculus VR ta emot förbeställningar av sitt Oculus Rift-system, med sin cyklopliknade VR-mask ämnad för "immersive gaming". Kring 400 personer jobbar idag på Oculus, enligt Recode.

Nu höjer Google insatsen med en egen dedikerad VR-avdelning. Och sökjättens vd Sundar Pichai har utsett Clay Bavor, en av sina mest lovande direktörer, för att leda satsningen, enligt flera källor i amerikansk press. Draget tolkas som att Google vill ta VR från sin experimentlåda Google Cardboard till en mer livskraftig affärsverksamhet med kommersiella VR-applikationer.

Clay Bavor har tidigare varit chef för Googleappar som Gmail, Drive och Docs. Han har även övervakat utvecklingen av Google Cardboard, en billig VR-mask från 2014 gjord av kartong som kan användas i kombination med en smartphone.

Nu ska Clay Bavor fokusera helhjärtat på VR-produkter.  

Till att börja med kommer satsningarna förmodligen bygga på Google Cardboard, som bland annat gjort VR tillgängligt för skolelever. Google har även inlett ett samarbete med GoPro som introducerat VR-filmer på videosajten Youtube.

Längre fram kan Googles investering i augmented reality-bolaget “Magic Leap” utgöra en viktig del av dess VR-strategi.

Läs mer: Miljarder till mystiska AR-bolaget Magic Leap

Oavsett ser det ut som att Google och Clay Bavor är redo att höja insatsen i det som kan bli nästa storskärm för allt ifrån spel till virtuella lägenhetsvisningar.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera