Hoppa till innehållet

Google väntas överklaga EU:s rekordböter

Google åkte i juli på världens största bot i ett konkurrensmål någonsin, en bot på över fyra miljarder euro. Ett beslut som nu väntas överklagas. 

Google och EU-kommissionen har gått igenom meningsskiljaktigheter tidigare.
Google och EU-kommissionen har gått igenom meningsskiljaktigheter tidigare.

Teknikjätten Google väntas överklaga de rekordhöga böterna på 4,34 miljarder euro för att ha utnyttjat sin dominerande marknadsposition med operativsystemet Android. Det skriver Financial Times.

Läs mer: EU ger Google rekordböter på 24 miljarder 

Tidningen pekar på att Google nu bara har fram till imorgon onsdag på sig att skicka in en överklagan mot EU-beslutet från i juli.

Läs mer: Brittisk masstämning av Google fick nobben 

Google har sedan tidigare överklagat ett separat EU-beslut från 2017 där man fick 2,4 miljarder euro i böter. 

Den gången gällde det att bolaget använt sin marknadsposition för att gynna de egna shoppingtjänsterna. Detta genom att bland annat inrättat villkor på förinstallation för de egna apparna Google Chrome och Google Search. 

EU-kommissionen pekar även på att Googles marknadsandel för internetsökningar, operativsystem och appbutiker på Androidenheter överstiger 90 procent. 

Läs mer: Giganternas kamp i EU: Kan bli ett dråpslag för startups och innovation 

 

(FinWire/Di Digital)

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera