Rapporterna bygger på den platsdata från bland annat mobiltelefoner som sökjätten samlar in för att i vanliga fall sälja annonser och sträcker sig fram till och med den 2 april.
”Målet med rapporterna är att ge insikter kring vad som har förändrats till följd av olika policybeslut som riktats mot Covid-19”, skriver Google i en bloggpost.
Föga förvånande har flödet av människor i bland annat butiker och kollektivtrafik minskat i de flesta länder.
I Italien, som är ett av de länder som har drabbats allra hårdast av pandemin, har antalet besökare i restauranger och shoppingcenter med mera minskat med hela 94 procent jämfört med ”den vanliga nivån”.
Flödet till italienska matbutiker och apotek har minskat med 85 procent, i kollektivtrafiken med 87 procent och på arbetsplatser med 63 procent.
Sverige som har mildare restriktioner jämfört med Italien och vissa andra länder visar inte lika dramatiska nedgångar enligt Googles data. Här har också antalet besökare i parker och på stränder faktiskt ökat – vilket ju delvis kan sammanfalla med vårens ankomst.
Trots upplägget och den uttalade målsättningen med rapporterna avråder sökjätten ändå – av datakvalitetsskäl – från att jämföra olika länder med varandra.
Här är Googles siffror för Sverige:
Restauranger, shoppingcenter, biografer, kaféer, med mera:
–24 procent
Matbutiker och apotek:
–10 procent
Parker och stränder med mera:
+43 procent
Buss, tåg, tunnelbana med mera:
–36 procent
Arbetsplatser:
–18 procent
Bostäder:
+5 procent
Källa: COVID-19 Community Mobility Reports. Fler länder och regioner finns tillgängliga i rapporten.
Läs även: Så mycket pratar Sverige om viruset – ”liknar inget vi sett”
För någon vecka sedan uppmanade EU-kommissionen telekombolag att dela med sig av platsdata i syfte att på olika sätt kunna analysera virusets spridning och hur karantären fungerar.
Bland annat har Telia – som sedan en tid tillbaka driver en kommersiell tjänst som säljer kundernas platsdata – hörsammat uppmaningen och ska dela data om hur folkflöden rör sig i Sverige under vissa perioder. Även exempelvis Vodafone och Deutsche Telekom har börjat dela platsdata med kommissionen.
Läs mer: Förlorade streamingkriget – nu hjälper de Telia att sälja data om kunderna
Men telekombolagens, techjättarnas och myndigheternas användande av platsdata är inte helt okontroversiellt.
Techsajten Sifted har bland annat rapporterat om att ett paneuropeiskt nätverk av forskare och teknikexperter har bildats med syftet att begränsa smittspridningen, utan att användarna behöver göra avkall på integriteten.
Läs även: Svensk data visar dramatiska flygraset: ”Tror inte folk förstår”