Hoppa till innehållet

Googles data avslöjar: Så rör sig svenskarna under krisen

Google har öppnat sin skattkista av data för att visa hur coronakrisen har förändrat beteendet i 131 länder. I Sverige har restauranger och kollektivtrafiken tappat flest besökare. I Italien har folkflödet nästan helt stannat av.

Kollage: Kungsträdgården i Stockholm och Gamla stan i Stockholm i slutet av mars 2020. Googles data visar hur coronapanademin har påverkat folkflödet i Sverige till bl.a. restauranger, butiker och parker.
Kollage: Kungsträdgården i Stockholm och Gamla stan i Stockholm i slutet av mars 2020. Googles data visar hur coronapanademin har påverkat folkflödet i Sverige till bl.a. restauranger, butiker och parker.Foto: TT/Kollage

Rapporterna bygger på den platsdata från bland annat mobiltelefoner som sökjätten samlar in för att i vanliga fall sälja annonser och sträcker sig fram till och med den 2 april.

”Målet med rapporterna är att ge insikter kring vad som har förändrats till följd av olika policybeslut som riktats mot Covid-19”, skriver Google i en bloggpost.

Föga förvånande har flödet av människor i bland annat butiker och kollektivtrafik minskat i de flesta länder.

I Italien, som är ett av de länder som har drabbats allra hårdast av pandemin, har antalet besökare i restauranger och shoppingcenter med mera minskat med hela 94 procent jämfört med ”den vanliga nivån”. 

Flödet till italienska matbutiker och apotek har minskat med 85 procent, i kollektivtrafiken med 87 procent och på arbetsplatser med 63 procent.

Sverige som har mildare restriktioner jämfört med Italien och vissa andra länder visar inte lika dramatiska nedgångar enligt Googles data. Här har också antalet besökare i parker och på stränder faktiskt ökat – vilket ju delvis kan sammanfalla med vårens ankomst.

Trots upplägget och den uttalade målsättningen med rapporterna avråder sökjätten ändå – av datakvalitetsskäl – från att jämföra olika länder med varandra.

Här är Googles siffror för Sverige:

Restauranger, shoppingcenter, biografer, kaféer, med mera:
–24 procent

Matbutiker och apotek:
–10 procent

Parker och stränder med mera:
+43 procent

Buss, tåg, tunnelbana med mera:
–36 procent

Arbetsplatser:
–18 procent

Bostäder:
+5 procent

Källa: COVID-19 Community Mobility Reports. Fler länder och regioner finns tillgängliga i rapporten.

Sergels torg i Stockholm, som vanligtvis myllrar av folk, fotograferat en fredag i mars 2020.
Sergels torg i Stockholm, som vanligtvis myllrar av folk, fotograferat en fredag i mars 2020.Foto: Ali Lorestani/TT

Läs även: Så mycket pratar Sverige om viruset – ”liknar inget vi sett”

För någon vecka sedan uppmanade EU-kommissionen telekombolag att dela med sig av platsdata i syfte att på olika sätt kunna analysera virusets spridning och hur karantären fungerar.

Bland annat har Telia – som sedan en tid tillbaka driver en kommersiell tjänst som säljer kundernas platsdata – hörsammat uppmaningen och ska dela data om hur folkflöden rör sig i Sverige under vissa perioder. Även exempelvis Vodafone och Deutsche Telekom har börjat dela platsdata med kommissionen.

Läs mer: Förlorade streamingkriget – nu hjälper de Telia att sälja data om kunderna

Men telekombolagens, techjättarnas och myndigheternas användande av platsdata är inte helt okontroversiellt. 

Techsajten Sifted har bland annat rapporterat om att ett paneuropeiskt nätverk av forskare och teknikexperter har bildats med syftet att begränsa smittspridningen, utan att användarna behöver göra avkall på integriteten.

Läs även: Svensk data visar dramatiska flygraset: ”Tror inte folk förstår”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera