Annons

Googles data avslöjar: Så rör sig svenskarna under krisen

Kollage: Kungsträdgården i Stockholm och Gamla stan i Stockholm i slutet av mars 2020. Googles data visar hur coronapanademin har påverkat folkflödet i Sverige till bl.a. restauranger, butiker och parker.
Kollage: Kungsträdgården i Stockholm och Gamla stan i Stockholm i slutet av mars 2020. Googles data visar hur coronapanademin har påverkat folkflödet i Sverige till bl.a. restauranger, butiker och parker. Foto: TT/Kollage
Google har öppnat sin skattkista av data för att visa hur coronakrisen har förändrat beteendet i 131 länder. I Sverige har restauranger och kollektivtrafiken tappat flest besökare. I Italien har folkflödet nästan helt stannat av.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Rapporterna bygger på den platsdata från bland annat mobiltelefoner som sökjätten samlar in för att i vanliga fall sälja annonser och sträcker sig fram till och med den 2 april.

”Målet med rapporterna är att ge insikter kring vad som har förändrats till följd av olika policybeslut som riktats mot Covid-19”, skriver Google i en bloggpost.

Föga förvånande har flödet av människor i bland annat butiker och kollektivtrafik minskat i de flesta länder.

I Italien, som är ett av de länder som har drabbats allra hårdast av pandemin, har antalet besökare i restauranger och shoppingcenter med mera minskat med hela 94 procent jämfört med ”den vanliga nivån”. 

Flödet till italienska matbutiker och apotek har minskat med 85 procent, i kollektivtrafiken med 87 procent och på arbetsplatser med 63 procent.

Sverige som har mildare restriktioner jämfört med Italien och vissa andra länder visar inte lika dramatiska nedgångar enligt Googles data. Här har också antalet besökare i parker och på stränder faktiskt ökat – vilket ju delvis kan sammanfalla med vårens ankomst.

Trots upplägget och den uttalade målsättningen med rapporterna avråder sökjätten ändå – av datakvalitetsskäl – från att jämföra olika länder med varandra.

Här är Googles siffror för Sverige:

Restauranger, shoppingcenter, biografer, kaféer, med mera:
–24 procent

Matbutiker och apotek:
–10 procent

Parker och stränder med mera:
+43 procent

Buss, tåg, tunnelbana med mera:
–36 procent

Arbetsplatser:
–18 procent

Bostäder:
+5 procent

Källa: COVID-19 Community Mobility Reports. Fler länder och regioner finns tillgängliga i rapporten.

Sergels torg i Stockholm, som vanligtvis myllrar av folk, fotograferat en fredag i mars 2020.
Sergels torg i Stockholm, som vanligtvis myllrar av folk, fotograferat en fredag i mars 2020. Foto: Ali Lorestani/TT

Läs även: Så mycket pratar Sverige om viruset – ”liknar inget vi sett”

För någon vecka sedan uppmanade EU-kommissionen telekombolag att dela med sig av platsdata i syfte att på olika sätt kunna analysera virusets spridning och hur karantären fungerar.

Bland annat har Telia – som sedan en tid tillbaka driver en kommersiell tjänst som säljer kundernas platsdata – hörsammat uppmaningen och ska dela data om hur folkflöden rör sig i Sverige under vissa perioder. Även exempelvis Vodafone och Deutsche Telekom har börjat dela platsdata med kommissionen.

Läs mer: Förlorade streamingkriget – nu hjälper de Telia att sälja data om kunderna

Men telekombolagens, techjättarnas och myndigheternas användande av platsdata är inte helt okontroversiellt. 

Techsajten Sifted har bland annat rapporterat om att ett paneuropeiskt nätverk av forskare och teknikexperter har bildats med syftet att begränsa smittspridningen, utan att användarna behöver göra avkall på integriteten.

Läs även: Svensk data visar dramatiska flygraset: ”Tror inte folk förstår”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer