Hoppa till innehållet

Googles Uber-konkurrent rullar ut i hela San Francisco

Google-ägda Waze utökar sin verksamhet i San Francisco. Priserna ska locka pendlare att samåka och vara så låga att ingen ska vilja köra professionellt.

Waze-appen bygger till exempel på att förare ska kunna hitta smidiga rutter och skjutsa andra på vägen mot förhållandevis låg ersättning.
Waze-appen bygger till exempel på att förare ska kunna hitta smidiga rutter och skjutsa andra på vägen mot förhållandevis låg ersättning.Foto: Waze

Tusentals pendlare i området kan använda navigationsapplikationen Waze för att få kontakt med andra pendlare som ska samma väg. Enligt Wall Street Journals källa står bolaget redo att i höst bredda pilotprogrammet till hela San Francisco-området.

Till skillnad från när tjänsten gjorde debut i maj och var tillgänglig för endast 25 000 anställda hos utvalda företag kommer nu samtliga Waze-användare i San Francisco kunna ta del av den. På hemmamarknaden i Israel har denna möjlighet funnits sedan juli 2015.

Läs även: Uber och Google på kollisionskurs – hög chef hoppar av

Till skillnad från Uber är tanken med Waze-tjänsten att koppla ihop pendlare, och priserna ska vara så låga att de inte lockar bilförare att tjänstgöra som chaufförer.

I den aktuella testen är maxkostnaden 0:54 dollar per 1,6 kilometer (1 mile), och i nuläget sägs Google inte vara ute efter att ta någon andel.

År 2013 investerade Google 258 miljoner dollar i Uber, men de båda är nu alltså snarare att se som konkurrenter.

Google äger Waze sedan 2013.

Taxiappjätten Ubers samåkningstjänst Uberpop bygger på en liknande tanke men den har i Europa stött på kraftigt motstånd från såväl myndigheter som bransch- och fackförbund. Uberpop lades ned i Sverige i maj efter en rad kontroverser.

Di Digital/Direkt/Finwire

Läs även: Hundratals svenska Uber-förare åker dit i skattegranskning

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera