Hoppa till innehållet

Gör ett Netflix för spel – nu säljs Göteborgsbolaget till indiskt börsbolag

Ericsson-veteranen Jonatan Redviks mobilspelstjänst Appland köps upp. Det indiska börsbolaget Onmobile förvärvar Göteborgsbolaget för drygt 143 miljoner kronor.

Applands grundare och vd Jonatan Redvik och bolagets mobilspelstjänst.
Applands grundare och vd Jonatan Redvik och bolagets mobilspelstjänst.Foto: Press.

Göteborgsbolaget Appland grundades 2011 av Jonatan Redvik. Bolaget tillhandahåller en prenumerationstjänst där uppemot 400 olika mobilspel, bland annat från Disney och Lego, har samlats på en och samma plattform.

Nu köps Appland upp av det indiska börsbolaget Onmobile i en affär värd 15 miljoner dollar, motsvarande drygt 143 miljoner kronor.

”Vi kunde ha tagit in uppemot 100 miljoner kronor i riskkapital för att försöka ta Appland till nästa steg. Men Onmobile är redan bäst i världen på de områden där vi hade investerat pengarna. Nu får vi den kraften direkt, vilket känns helt perfekt”, säger Jonatan Redvik.

Skillnaden mot Apples butik App Store och Google Play är att slutkonsumenten prenumererar på tjänsten för att få ta del av alla spel, i stället för att göra enstaka köp eller ladda ner reklamfinansierade gratisappar. 

”Vi gör ett Netflix fast för mobilspel. De vanliga spelen är ofta fulla av reklam eller dolda köp i appen, men det har vi helt tagit bort”, säger Jonatan Redvik.

Läs mer: Svenska Candy Crush har blivit en kassako för nya ägaren 

Under 2017 omsatte Appland drygt 8 Mkr med en förlust på ungefär 6 Mkr, efter att ha ersatt kreatörerna för att få distribuera deras spel.

”Till skillnad från Spotify eller Netflix använder vi inte ett eget varumärke, utan säljer det som ett koncept till teleoperatörer”, säger Jonatan Redvik. 

I skrivande stund har Appland avtal med runt 80 olika teleoperatörer i 40 länder, som alltså får sätta sitt eget namn på tjänsten.

Fokus ligger på utvecklingsländer i till exempel Centralamerika, Mellanöstern och Sydostasien. Appland finns inte på den svenska marknaden, men däremot i USA.

”Spelmarknaden är väldigt global. Det innebär att vi kan återanvända i stort sett samma innehåll på alla marknader och snabbt gå in i nya länder. Teleoperatörerna har redan färdiga betalsystem, välkända varumärken och är duktiga på lokal marknadsföring och support”, säger Jonatan Redvik.

Läs mer: Supercells medgrundare: Så blev vi en miljardsuccé 

Jonatan Redvik har en lång bakgrund inom telekomjätten Ericsson, där han bland annat arbetade med 3G- och 4G-näten som utvecklingschef.

”Jag var länge sugen på att göra något nytt och försökte sluta både en och två gånger, men fick bra erbjudanden från Ericsson som gjorde det svårt att lämna. Till slut fick jag bestämma mig för att tacka nej oavsett vad de skulle komma med”, säger han.

Hittills har Applands resa finansierats av runt 25 Mkr från affärsänglar som Svante Nilo Bengtsson och Roy Forslund, som bland annat var en tidig investerare i modesuccén Na-kd.

Den nya ägaren Onmobile är en av världens största aktörer inom mobil underhållning. Utöver spel arbetar koncernen också med ringsignaler, sökfunktioner, musik och sport. Efter köpet av Appland steg Onmobiles aktie med runt 14 procent på den indiska börsen.

Appland kommer fortsatt att vara baserade i Göteborg med sina 20 anställda. Under det kommande året vill bolaget teckna 100 nya avtal med mobiloperatörer.

”Vi ska dels expandera geografiskt, men också försöka penetrera marknaderna bättre och öka våra prenumerationsintäkter. En viktig del i det är att växa antalet unika användare från 10 miljoner i dag till 200 miljoner i framtiden”, säger Jonatan Redvik.

Läs mer: Svenska spelundret trycker på paus – marginalerna försämras 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera