Annons

Gör köttfria hamburgare – tar in 600 miljoner kronor

Foto: Impossible Foods
Foto: Impossible Foods
Det innovativa matbolaget Impossible Foods gör "kött" av växter. Bill Gates tror stenhårt på bolaget, som nu tar in en större summa pengar för att expandera.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Impossible Foods har en namnkunnig skara i ägarledet. Såväl Microsoftgrundaren Bill Gates som Googles riskkapitalbolag och Hong Kong-miljardären Li Ka-shing har investerat i foodtechbolaget från Kalifornien.

Bolaget grundades 2011 av Stanford-professorn Patrick Brown och vill ersätta animaliska produkter med varor framtagna från växtriket. Syftet är att minska negativa hälso- och miljöeffekter som uppstår i samband med köttprodukt.

Impossible Foods hamburgare, komplett med "blod", görs med hjälp av ett protein som förekommer naturligt i både djur och växter och som gör kött rosa och ger det dess metalliska smak.

Läs även: 14 startups som vill förändra hur du äter

Enligt bolaget smakar, luktar och tillagas växt-hamburgarna likadant som vanliga hamburgare. 

I våras påbörjade Impossible Food bygget av sin första större fabrik i Kalifornien för att producera växtbaserat kött i större skala. Hamburgarna säljs redan i omkring 50 utvalda restauranger men bolaget vill öka antalet och även börja sälja till matkedjor. 

För att göra verklighet av sina expansionsplaner tar man nu in 75 miljoner dollar eller motsvarande drygt 600 miljoner kronor, i en runda som leds av det Singapore-baserade investmentbolaget Temasek. Bill Gates deltog i rundan och har därmed investerat i bolaget tre gånger. Dessutom deltog ven riskkapitalbolaget Khosla Ventures och Open Philanthrophy Project, som leds av Facebook-medgrundaren Dustin Moskovitz. Det skriver Techcrunch.

Totalt har Impossible Foods nu tagit in omkring 2,5 miljarder kronor i finansiering.

2015, innan bolagets "blodiga" burgare kommit ut på marknaden, ville Google köpa hela Impossible Foods för mellan 1,5 och 2,5 miljarder kronor enligt sajten Business Insider.

Men sökjätten fick nobben av grundaren och vd:n Patrick Brown eftersom han inte vill riskera att bolaget drivs av någon som tappar fokus på målsättningen: Att få ned konsumtionen av kött i världen.

"Vi har ingen avsikt att någonsin bli uppköpt av någon", sa Patrick Brown i samband med den uteblivna affären.

Läs även: Han vill få dig att äta labb-odlade köttbullar

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer