Hoppa till innehållet

Göran Persson om bolåneutmanarna: "De kommer få problem"

Digitaliseringen går trögt för bankerna, samtidigt hotas de av nya konkurrenter på bolånemarknaden. Di Digital har intervjuat Göran Persson om hur han ser på digitaliseringen, bolåneuppstickarna och pressen på Stefan Ingves.

Göran Persson tror att bolåneuppstickarna kommer få det svårt i längden.
Göran Persson tror att bolåneuppstickarna kommer få det svårt i längden.Foto: Amanda Lindgren

Digitaliseringen tvingar finansbranschen till förändring och den senaste tiden har flera startup-bolag inom fintech utmanat storbankerna om kunderna.

En av de som anser att bankerna nu måste se upp är Göran Persson. Di Digital har träffar den förre statsministern i en intervju om digitaliseringens effekter på finansbranschen.

”Det är inte så säkert att de har så lätt att göra transformationen. När man ser diskussionen kring bolånekunderna till exempel. Det är en gammal, etablerad struktur som möter ny teknik och kundernas nya värderingar”, säger Göran Persson och forsätter.

”Finansbranschen börjar förstå att något nytt kommer, det är alldeles uppenbart. Men det är en svår omställning. Väldigt många av de framgångsrika i finansbranschen har byggt sin framgång på väldigt stora personalgrupper, nu när man ska hantera det så gör man sig av med personalen och tar sig in i den digitala världen.”

Kampen om bolånekunderna har blivit hårdare. Hypoteket, Enkla och Stabelo är några av utmanarna som redan fått intresseanmälningar från tusentals kunder. Genom att erbjuda digitala lösningar kan man pressa priserna och förenkla för kunderna. 

Läs mer: Bolåneutmanare driver på bankernas digitalisering: "Det är klart att vi påverkas"

Göran Persson sitter själv i styrelsen för en bank, Ålandsbanken. Naturligtvis inte en av de stora. Men hur ser han på bolåneutmanarnas konkurrens om bolånen?

”Ålandsbanken är annorlunda eftersom man har som affärsidé att man har det personliga mötet, och vi kommer ha kvar det. Men bolånen är bankernas kärnaffär i dag och de tjänar bra med pengar på det. Det är klart att det är frestande att som konkurrent gå in och ta över med hjälp av mycket enkel administration”, säger han.

Läs mer: Han ska hjälpa storbankerna tackla bolåneutmanare

Samtidigt höjer Göran Persson ett varningens finger. Uppstickarna kommer få problem när allt fler förnyade låneprövningar ska göras eftersom det kräver mer resurser än vad uppstickarna kanske mäktar med i dag. 

”Bolåneaffären är för bra för att inte utmanas. Men jag tror att vi kommer se en period nu där de klassiska instituten utsätts för press och de nya kommer sticka upp men får problem framöver”, säger han.

Läs mer: Kunderna rusar till nya billiga bolån – miljarder i potten

Hittills tycker Göran Persson att storbankerna skött sitt uppdrag väl, även om han medger att de skulle kunna vara aningen mer aggressiva i att försvara sina marknadsandelar.

”De har hanterat det rätt såhär långt. Om de är smarta så stjäl de uppstickarnas bästa metoder och det kommer de säkert att göra också. Det handlar väldigt mycket om digitala redskap och en del av det kostar pengar att utveckla och de som har resurser att göra det är inte sällan banksystemet. De har goda chanser att klara det här bra, om de är ödmjuka nog. Vi får se om de är det”, säger han.

Vilka problem ser du för uppstickarna?

”I det långa loppet är det ju så att ska man konkurrera med pris så kommer möjligheten att finansiera sig vara det absolut viktigaste. Om du ska ge bättre priser, hur får du till upplåningen då? I en tid då du är ny och kanske inte har rykte, kapital, ställning - hur ska du göra en bättre upplåning än de stora gamla aktörerna? Det ska bli intressant att se. Det är marginalerna man kommer slåss om och de är ju tillräckligt stora för att motivera en fight.”

Trots att uppstickarna vinner mark finns de gamla kunderna kvar, de som är vana vid att ha en bankman och få service. Men Göran Persson är inte sentimental, bankerna måste satsa på de unga nya kunderna trots att de är flyktigare än de gamla, menar han.

”Den kund som nu växer fram känner sig inte bunden till en bank. Min generation föddes in i en bank och har följt med den för att våra föräldrar hade den. Nu kommer vi kunna byta bank på 60 sekunder med hjälp av våra mobiler. I den världen måste bankerna klara sig, det är en kulturutmaning. 'Lycka till', säger jag.”

Parallellt med utvecklingen av nya fintech-tjänster och bolag som konkurrerar om bolånen lurar frågan om svenskarnas höga belåning. Det är något som får politiker att svettas, men riksbankschefen Stefan Ingves har än så länge valt att sitta still i båten. Göran Persson däremot ser orosmolnen hopa sig.

”Ingves sitter i ett hörn. Han har inte mycket han kan göra. Amorteringar är nödvändigt, där är vi helt överens. Ingves problem är att lågkonjunkturen kan komma utan att han hunnit höja räntan, den risken växer för varje dag som går. Det är en perfekt storm och den varnar jag verkligen för. Jag tror vi kommer se Riksbanken hålla fast vid den här linjen. Har de tur hinner inflationen börja hacka igång. Men jag är inte säker på att den gör det”, säger han.

Det låter inte som att du vill vara i Stefan Ingves kläder just nu?

”Nej, det är ingen lätt sits. Han har gjort ett jättebra jobb och varit en jättebra representant för Riksbanken men det här läget är svårt.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera