Hoppa till innehållet

Göteborg går från industribastion till technav: ”Det märks att det bubblar”

Göteborg är på väg att förvandlas till en startupstad, enligt företagsinkubatorn Chalmers Ventures. ”Man ser att det är många som tycker att det är kul att dra igång nya bolag”, säger vd:n Linnéa Lindau.

Linnea Lindau, vd på företagsinkubatorn Chalmers Ventures.
Linnea Lindau, vd på företagsinkubatorn Chalmers Ventures.Foto: Cicci Jonson
Linnea Lindau, vd på företagsinkubatorn Chalmers Ventures.
Linnea Lindau, vd på företagsinkubatorn Chalmers Ventures.Foto: Cicci Jonson

I Göteborg har stora teknikbolag länge haft en framträdande roll i näringslivet. Under 1900-talet fostrade staden bland annat svenska industriklenoder som Volvo och SKF.

Men nu håller Göteborg på att byta skepnad, enligt Stina Linge som är ansvarig för startupprogrammet på företagsinkubatorn Chalmers Ventures, som är ett helägt dotterbolag till Chalmers Tekniska Högskola.

”Det märks att det bubblar i Göteborg. En viktig del är förvandlingen från en stad med stort fokus på industri till att bli ett nav för deep-tech och business-to-business-bolag”, säger hon.

I portföljen har Chalmers Ventures ett sjuttiotal Göteborgsbaserade startupbolag, däribland de medialt uppmärksammade 1928 Diagnostics (NTL), Bokio (NTL) och Sigmastocks (NTL).

Linnéa Lindau, som är vd för Chalmers Ventures, vill knyta ihop Göteborgs äldre industri med de framväxande techbolagen.

”Vi glömmer ibland bort att vi har coola multinationella teknikbolag i Göteborg. Vi kan bli bättre på att koppla ihop startupscenen med de stora industriella bjässarna. Det är något vi har börjat med”, säger hon.

Läs även: 1928 Diagnostics: ”Vi är kaxiga och säger att vi vill vara med och rädda världen” 

Förarlösa fordon är ett teknikområde där hon tycker att Göteborg ligger i frontlinjen.

”Vi borde definitivt bli bättre på att lyfta fram allt det häftiga som händer här och våga skryta mer”, säger hon.

Närvaron av de riktigt stora företagen skapar en kultur av entreprenörskap i regionen genom att de knoppar av bolag eller för att deras anställda drar igång något nytt, enligt Linnea Lindau.

Dessutom kan de stora bolagen vara en språngbräda för nystartade företag.

”Genom dem kan man få globala testkunder och piloter redan från början. Alltid är det någon som känner någon som kan skapa en ingång till det där viktiga första mötet”, säger hon.

”Jag tycker att göteborgare är lite mer avslappnade och vill hjälpa andra. Vi har definitivt en kultur av det vi kallar co-creation, det vill säga att vi hjälper varandra att komma framåt.”

En sak hon tycker utmärker stadens startupbolag är att de ofta är inriktade på att sälja till företag.

”Jag brukar skoja om att det är mer verkstad i Göteborg. Ofta säljer bolagen till andra företag snarare än till konsumenter.  Det gör att de är mindre kända medialt samtidigt som det är stora samhällsförändrande bolag som vi får ut på marknaden”, säger hon.

Läs även: Bokio fyller på kassan – vill bli ”global standard” för gratis bokföring

Från sin position som vd för en företagsinkubator tycker Linnéa Lindau sig märka att intresset för entreprenörskap har ökat i staden de senaste åren.

”Man ser att det är många som tycker att det är kul att dra igång nya bolag”, säger hon.

Tillgången på riskkapital är dock inte på topp i staden, enligt Linnéa Lindau.

”De stora pengarna finns inte i Göteborg. Men här finns affärsänglar och sedan finns vi. Därför handlar det om att hitta finansiärer i Stockholm och utomlands. Vi jobbar mycket med att våra bolag ska hitta nästa finansiär och jobbar alltid med saminvesteringar”, säger hon.

Läs även: Jakten på Sveriges hetaste startupbolag är i gång – anmäl din startup till Di Startup Tour 2018  

Den 24 oktober kommer Di Digital Startup Tour till Göteborg. Vinnaren direktkvalificeras till finalen i Stockholm den 28 november. Vinnaren i den tävlingen får bland annat en miljon kronor för marknadsföring i Bonnier News kanaler. Anmäl ditt företag senast den 24 september eller säkra en plats i publiken här! 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera